JUST NU: GGN-arrangören får ny dispens av länsstyrelsen

GGN-arrangören larmade om stora säkerhetsrisker och vädjade om en ny dispens från länsstyrelsen. Nu har myndigheten tagit ett beslut – och låter arrangören använda tvåhjulingar, som tidigare varit förbjudna, i provkörning av banan. Samtidigt avvisas ansökan om att få använda fyrhjulingar och lastmaskiner i arbetet med den nya banan.

Nya GGN i Hejdeby är mindre än två veckor bort.

Nya GGN i Hejdeby är mindre än två veckor bort.

Foto: Albin Jakobsson

Enduro2024-10-15 14:41

Helagotland berättade under måndagen om GGN-arrangörens nya ansökan om dispens från länsstyrelsen, för att få använda två- och fyrhjulingar samt lastmaskin i samband med banarbeten i Hejdeby. De olika motorfordonen får, efter ett tidigare villkor, inte användas förrän länsstyrelsen första beslut, om terrängkörningsdispens för själva tävlingen, vunnit laga kraft. 

Och det har det ännu inte gjort, då det fortfarande kan överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen. 

I den nya dispensansökan, som skickades i slutet av förra veckan, skrev arrangören Nordic Sport & Event: 

”Med endast två veckor till start och med så många anmälda riskerar vi deltagarnas säkerhet om vi inte kan provköra den helt nya banan innan starten går den 25/10.”

”En helt ny bana med underlag vi inte vet hur den kommer att bete sig med så många deltagare är en stor säkerhetsrisk och kan i värsta fall leda till stora och svåra skador på deltagarna.”

undefined
VD:n Conny Bohlin och GGN-arrangören Nordic Sport & Event larmade om stora säkerhetsrisker.

Nu har länsstyrelsen behandlat det ärendet och tagit ett beslut – och GGN-arrangören får dispens att köra med tvåhjulingar i samband med provkörning av den nya banan. Det får arrangören göra med start 18 oktober, och länsstyrelsens beslut ”gäller omedelbart även om det överklagas”. 

Samtidigt avvisar länsstyrelsen ansökan om dispens för att få använda fyrhjulingar samt lastmaskin i förberedande åtgärder. 

I länsstyrelsens motivering till beslutet att ge dispens för provkörning med tvåhjulingar resonerar man kring det förbud som finns att pröva något som redan är föremål för prövning i domstol. 

”Länsstyrelsen konstaterar att det i ansökan från november 2023 inte nämns något om provkörning av banorna. Såväl ansökan som länsstyrelsens beslut avser istället förberedelseåtgärder av banorna. Länsstyrelsen är av uppfattningen att provkörning av banan på grund av säkerhetsskäl inte kan anses utgöra samma sak som de förberedelseåtgärder av banorna som omfattas av det beslut som ännu inte vunnit laga kraft.”

Länsstyrelsen skriver också: 

”När det gäller ansökan om att få använda fyrhjulingar och lastmaskiner i arbetet med förberedande av banorna gör länsstyrelsen bedömningen att det handlar om samma sak som tidigare ansökan från november 2023 avsåg och som tidigare beslut från juli 2024 omfattar. Med anledning av att detta beslut överklagats och beslutet därför ännu inte vunnit laga kraft kan länsstyrelsen inte pröva ansökan i denna del.”

Länsstyrelsen har sen tidigare även gett dispens för användande av skogsmaskiner och traktor med fräs. 

Anna-Lena Fritz, chef på enheten för naturskydd på länsstyrelsen, kommenterar det senaste beslutet så här: 

– Vi har resonerat som så att det här är vad vi kunde göra av den här ansökan, eftersom det ursprungliga beslutet om terrängkörningsdispens fortfarande inte har vunnit laga kraft. Där ingår de här typerna av fordon. Däremot så tänker vi i det här beslutet att just det här med provkörning, att det framför allt av säkerhetsskäl måste ske en provkörning, inte är något som har funnits med i ansökan från början. 

– Därmed kunde vi ge dispens för det, men de andra delarna är ju samma sak som ligger för överprövning och då kan vi inte pröva det en gång till, säger Anna-Lena Fritz.  

Conny Bohlin säger att det var nödvändigt att få klartecken för provkörning. 

– För säkerhetens skull måste vi prova banorna. Vi skulle kunna köra i arenorna utan problem, men vi behöver också prova säkerheten i skogarna. Vi har 200 ungdomar som går ut fredag morgon och vi har veteraner som ska ut på en helt ny bana. De här ungdomarna är mellan 12-15 år och då måste vi ha provkört banan jättemånga varv innan. Att vi hinner preppa den och ta bort farliga partier. Eftersom banan är helt ny, säger han.  

Ni får inte använda fyrhjulingar och lastmaskiner i arbetet med banan. Vad betyder det?  

– Det är något som vi får leva med. Att vi inte får gå ut med lastmaskiner är en sak. Det hade vi behövt för att skrapa banan, men det gör vi med de maskiner vi har nu. 

– När det gäller fyrhjulingarna som vi har hyrt in så är de registrerade som traktorer. Så vi kommer att lösa en bandning av banan på något sätt. Antingen om vi hittar andra fordon eller om vi kommer att använda fyrhjulingar, säger Bohlin.  

Gotland Grand National körs 24-26 oktober. 

undefined
Länsstyrelsen svänger och ger GGN-arrangören dispens för att använda två- och fyrhjulingar samt lastmaskiner inför tävlingarna i Hejdeby.
undefined
GGN är mindre än två veckor bort.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!