GGN:s framtid har under hösten varit uppe i flera domstolar, och turerna fram och tillbaka har varit flera.
I somras fick arrangören Nordic Sport & Event tillstånd från länsstyrelsen att anordna tävlingen – som planeras till 24-26 oktober – men det överklagades senare till mark- och miljödomstolen samt till förvaltningsrätten.
De båda gick på länsstyrelsens linje, och efter nya överklaganden blev det för ett tag sen klart att mark- och miljööverdomstolen inte meddelade något prövningstillstånd.
Och under onsdagen kom kammarrätten, dit förvaltningsrättens beslut blev överklagat, med beskedet att även de nekar prövningstillstånd.
– Nu har GGN 2.0 sedan Länsstyrelsen sa ja till tävlingen den 19 juli 2024 som ärende gått igenom 4 domstolar och nu vunnit laga kraft. Vi som arrangör kan nu fullt ut fokusera på årets tävling som är den 24 - 26/10 2024, skrev vd:n Conny Bohlin i ett pressmeddelande.
GGN-arrangören skrev vidare att ”beslutet innebär att vi nu kan framföra två- fyrhjulingar samt lastmaskiner i banan i förberedande åtgärder innan tävlingsdagarna”.
Men det är ett missförstånd – att länsstyrelsens beslut skulle ha vunnit laga kraft är inte korrekt.
Kammarrättens avgörande kan nämligen fortfarande överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen, och det kan göras inom tre veckor.
"Överklagandetiden löper på och beslutet har ännu inte vunnit laga kraft", skriver Maria Erlandsson, kommunikatör på kammarrätten i ett mejl.
Det får konsekvensen att Nordic Sport & Event är förhindrade att använda två- och fyrhjulingar samt lastmaskiner i förberedande arbete med den nya banan i Hejdeby.
Detta på grund av ett villkor i länsstyrelsens beslut, som säger att de specifika motorfordonen inte får användas i förberedande åtgärder så länge beslutet inte vunnit laga kraft.
När Helagotland först är i kontakt med Nordic Sport & Events vd Conny Bohlin blir han förvånad och ber att få prata senare. Efter ett par timmar säger han att han var övertygad om att länsstyrelsens beslut hade vunnit laga kraft efter kammarrättens avgörande.
Hur detta, att inte kunna använda två- och fyrhjulingar samt lastmaskin, påverkar förberedelserna inför endurotävlingen vet han ännu inte.
– Det här kommer som en överraskning och jag håller på och hanterar situationen just nu. Vi håller på med länsstyrelsen och ser på ärendet. Vi fick ju tillstånd att gå ut skogsmaskiner till slut och nu håller vi på och ser om det är möjligt om vi kan få dispens i det här. Det är ju en stor säkerhetsrisk för deltagarna om vi inte får provköra banan innan. Vi måste hitta en bra lösning för det här, säger Bohlin.
Senare under eftermiddagen skickade arrangören, genom Conny Bohlin, ut ett pressmeddelande om missförståndet. Där skriver man bland annat att:
”Missförståndet har skett genom att Nordic Sport & Event (undertecknad) i samtal med handläggare på kammarrätten undersökte möjligheterna till en dispens för att få framföra två- fyrhjulingar och lastmaskiner om ärendet skulle dra ut på tiden. Svaret jag fick var att ärendet kommer att behandlas snabbt och då utgick jag från att ärendet skulle ha vunnit laga kraft per den 9/10 2024 när beslutet kom. I ren glädje och tro att nu äntligen GGN 2.0 vunnit laga kraft i alla led missades tyvärr det finstilta.
Givetvis skulle vi ha läst igenom hela beslutet och då sett att det gick att överklaga ytterligare en tredje gång.”