I december i fjol presenterade F1-kommissionen bestÄende av Internationella bilsportsförbundet (FIA), stallföretrÀdare och Formel 1 planer pÄ en ny generation av motorer som ska vara betydligt miljövÀnligare och införas till 2026.
I ett nytt möte den 26 april i Är faststÀlldes det hur dessa ska se ut. MÄlen Àr att bilarna ska bli 50 procent eldrivna och allt brÀnsle ska vara förnybart.
ââJust nu Ă€r bara tio procent förnybart brĂ€nsle men jag tror att de testar 50 procent redan i dag, sĂ€ger Jan Blomqvist, motorexpert pĂ„ Viasat Motor till TT.
ââKnĂ€ckfrĂ„gan med hybridbilar Ă€r att fĂ„ samma motoreffekt som frĂ„n bensin, det som föreslagits Ă€r i stort sett samma motor fast förstĂ€rkt, dĂ€r man vill fĂ„ hĂ€stkrafter frĂ„n förbrĂ€nningen. Just nu fĂ„r man bara cirka 160 hĂ€stkrafter av den och man vill upp till cirka 500.
MiljövÀnligare prestanda
Utöver Àndringar pÄ motorerna vill F1-kommissionen standardisera delar av bilarnas prestanda samt elektronik. PÄ sÄ sÀtt kan stallen sluta producera delarna sjÀlva och överlÄta det till andra tillverkare som kan fokusera pÄ miljö-, hÄllbarhet och ÄtervinningsfrÄgor.
Redan till nÀsta Formel 1-sÀsong ska stallen under tvÄ lopp testa att gÄ ner frÄn 13 par dÀck till elva, Àven det ur miljösynpunkt.
HjÀlmkamerorna som anvÀnts i inledningen av sÀsongen ska inför nÀsta sÀsong ocksÄ bli ett krav dÄ de blivit ett vÀlkommet tillskott bland fans vÀrlden över.
Audi och Porsche kan gÄ med
FörÀndringarna mÄste först godkÀnnas i en omröstning i World motor sport council men Jan Blomqvist menar att det bara Àr formalia.
ââDet kan förekomma lite smĂ„ förĂ€ndringar innan en definitiv omröstning men om jag lĂ€ser mellan raderna sĂ„ vill alla samma sak hĂ€r och FIA tog första steget. Den hĂ€r typen av förĂ€ndringar brukar vara lĂ€tta att fĂ„ igenom dĂ„ man kan se in i framtiden att det kommer generera ett positivt resultat, sĂ€ger Jan Blomqvist.
Nya motortillverkare ska fÄ ekonomiskt attraktiva villkor sÄ att de har en realistisk chans att vara med och slÄss mot toppen direkt, nÄgot som Audi och Porsche vÀlkomnat och fÄtt grönt ljus som motortillverkare till 2026.
De tyska bilmÀrkena vÀntas dock ta ett definitivt beslut först efter reglerna kring motorerna blivit faststÀllda.