Avgifter upprör bland föreningar

Gotlands fotbollsförbund tar en avgift för att administrera domarutskicket, en avgift som vissa av föreningarna ställer sig kritiska till.

GFF:s ordförande Monica Hjerp.

GFF:s ordförande Monica Hjerp.

Foto: Carl-Henrik Fridén

Fotboll2019-09-11 17:45

Domararvodet, eller lönen domarna får för att döma fotbollsmatcher, är i princip samma i hela landet. Till skillnad från många andra fotbollsförbund, ansvarar Gotlands Fotbollsförbund, GFF, däremot för att domartillsättning, arvoden med mera går till på ett korrekt sätt. I många andra förbund är det föreningarna själva som sköter den biten. GFF fakturerar hemmalaget 150 kronor per domare och match, eller 150 kronor per ”verifikation” som det heter. I en gotländsk division 4-match medverkar totalt tre domare, en huvuddomare och två linjemän. En division 4-förening får således betala en administrationsavgift på totalt 450 kronor per hemmamatch i seriespelet. Ett belopp som per säsong innebär ungefär 5000 kronor för varje förening att betala – bara i administrationsavgift.

Detta är något som vissa föreningar inte uppskattar.

– Visst, en administrationsavgift i sig är väl okej kan jag tycka, men nu senast när jag fick domarutskicket för de första tre matcherna, fick jag utskick för tre domare, alltså 450 kr totalt. 150 kronor per match hade jag kunnat köpa, men inte 150 per domare, säger FC Copas kassör Niclas Ohlander och fortsätter.

– Det blir jobbigt för föreningen. Vi i Copa betalar allt själva, och det är i alla fall kännbart för oss, säger han och får medhåll från Väskinde AIS kassör, Tina Karlsson.

– Vi är med i både division 4 och division 6, så det kanske rör sig om sex, sju tusen per år bara i administrationsavgift. Det är pengar som hade kunnat användas till annat. Här vänder vi på varje krona, så kommer GFF och tar ut de här avgifterna. Och vi har ju ungdomslag också, som alltid kommer i kläm, säger hon.

Tycker ni i Vais att det är en orimlig summa?

– Ja, absolut.

Monica Hjerp, ordförande i Gotlands Fotbollsförbund säger så här om administrationsavgiften:

– Vi har haft det här systemet i över 15 år. Det är ett jobb vi gör för föreningarna, för att avlasta för dom. Tidigare har det varit en faktura färre gånger per år istället, och föreningarna fick ligga ute med pengar under en längre tid. Så vi gjorde om det lite för att slippa de stora summorna. Vi har haft det som nu, att vi skickar ut fakturorna månadsvis, i två, tre år, säger hon och fortsätter.

– Beloppen har egentligen varit detsamma.

Kan du förstå att föreningarna tycker det blir ett orimligt belopp?

– Det får stå för föreningarna. Vi har ju som sagt haft det här länge, och det är något som föreningarna själva har röstat igenom. Vi lämnar in uppgifter till skattemyndigheten, tillsätter domare och kontrollerar så allt går korrekt till., säger Monica Hjerp.

Ohlander intygar att det är något som föreningarna röstat igenom, men inte i den form det tagit nu.

– Det är ingen som vetat om att dom röstat igenom det som det är nu. Det är nytt för i år att det blir 450 kronor per match. I fjol var det inte så, då var det 150 per match i administrationsavgift. Jag har ifrågasatt det här tidigare, men då har de inte kunnat motivera varför, säger Ohlander och fortsätter.

– Nånstans behöver GFF se över sin ekonomi, men dom kan inte göra det bara genom att skicka ut höga administrationssavgifter till klubbarna.

Monica Hjerp menar vidare att de gör mer än vad som föreningarna kanske känner till:

– Domarna känner sig trygga med att de får pengar den 25:e, vi hjälper klubbarna med redovisning till skattemyndigheten, samtidigt som vi hjälper domarna. Det är mycket arbete bakom som jag inte tror föreningarna känner till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!