Under årets GGN blev 55 personer omhändertagna av sjukvården ute på Tofta skjutfält varav 30 fick föras till lasarettet för vidare vård, 29 under lördagen och en under fredagen. Två av förarna åkte akut med ambulans.
– De vanligaste skadorna är på axlar och underarmar alltså befarade underarmsbrott och att man får axeln ur led, säger Peter Schöön, säkerhetschef och sjukvårdsansvarig under GGN.
Utöver det sökte ett antal förare sig till sjukvårdstältet på Tofta för enklare omplåstring och för att få vätskeersättning.
Trots fler startande i år än i fjol var antalet skador något färre än förra året.
De farligaste sträckorna ur skadesynpunkt är de som går uppe på berghällar där det kan bli halt.
– En hel del blir påkörda bakifrån, det är inte alls ovanligt när man tittar ner på sitt framhjul eller på skärmen, säger Peter Schöön.
De flesta påkörningarna sker i motionsklassen och betydligt färre när det är eliten som kör.
– I motionsklasserna är man inte lika förberedd, säger Peter Schöön.
För att minska antalet påkörningsolyckor har arrangörerna informerat förarna om att de ska hålla upp blicken, informationen har gått ut både innan tävlingen och vid starten.
Att banan var geggig i år kan ha bidragit till att färre skadats då hastigheten varit lägre.
– När det är torrt går det lite fortare, och då blir skadorna större, säger Peter Schöön.
I år har arrangörerna även gjort om några sträckor på banan för att sänka hastigheten samt fyllt i grus i Hästskon för att underlaget ska bli jämnare.