– Man minns bättre, har lättare att koncentrera sig och blir mer stresstolerant. Jag ska inte säga att man blir bättre i plugget men man förbättrar förutsättningarna för det.
Det säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri, civilekonom och författare som i februari tilldelades Hälsopriset 2017 för sin andra bok "Hjärnstark", lite av en fortsättning på den första boken "Hälsa på recept".
Igår kväll hade han föreläsningar för nära tusen personer i Wisbygymnasiets aula och publiken bestod framför allt av skolpersonal. Ämnet var hur hjärnan påverkas av att vara fysiskt aktiv, med fokus på barn och inlärning.
– Vi associerar oftast fysisk aktivitet med sport och motion, vilket har gjort att man tror att skolgympa bara handlar om att bli bra på det och att man har bagatelliserat sportaktiviteter som antiintellektuellt, säger han.
Forskning visar nämligen att vi behöver fysisk aktivitet för att fungera. Hjärnan fungerar bäst om man är fysiskt aktiv och det gäller såväl vuxna som barn.
– Det som händer i hjärnan när man promenerar, springer eller leker utomhus är att den får mer blod. Man syresättar alltså hjärnan och då fungerar den bättre. Då fungerar kreativitet, koncentration och minne bättre. Det här visar sig gång på gång när man gör psykologiska tester på både barn och vuxna.
På lång sikt händer det mycket mer i hjärnan än att den får mer syre. Bland annat börjar man producera ett protein som heter BDNF (brain-derived neurotrophic factor) som har visat sig ha så positiva effekter i hjärnan att man har kallat det för ett mirakelmedel.
– Hade det här gått att ta som tablett hade det varit världens mest sålda medicin. Det har en massa positiva effekter, det underlättar bland annat hjärncellernas förmåga att kommunicera med varandra, de är låga vid depressioner och stiger när man återhämtar sig. Sättet att få mer av det här är, eftersom det inte finns på tablett, är att vara fysiskt aktiv.
Då kan man ju fundera på vilken slags kondition som krävs.
– För konditionen vet man till exempel att intervallträning är fruktansvärt effektivt, man får lika bra kondis av att träna intervaller 2-3 minuter som att vara ute och springa i två timmar har det visat sig i stora välgjorda undersökningar.
För maximal effekt i hjärnan räcker det med 20-30 minuter, men redan efter 4 minuter förbättras koncentrationsförmågan.
Om det finns några planer på hur det här ska användas på Gotland efter Anders Hansens föreläsningar vet han inte men nästan dagligen får han hälsningar från skolor i andra kommuner han har besökt, som har infört någon typ av fysisk aktivitet varje dag.
– Det verkar som att det här börjar sjunka in och det här kommer vara helt självklart om 10 eller 20 år, att alla rör på sig ur ett hjärnperspektiv. Då tror jag att någon form av skolgymnastik kommer vara daglig överallt men jag tror att man måste bredda definitionen av skolidrott för det går inte att ha ombyte varje dag, utan fysisk aktivitet för barn kanske är att gå till skolan och vara ute på rasten och leka och lämna telefonen inne. Att man börjar se det som mycket mer än ombytt i gympasalen.
Med andra ord: Du behöver absolut inte blir en distanslöpare för att träna hjärnan?
– Just det. Skit i allt det där men gör någonting, det handlar inte om att vara sportig utan det handlar om att hjärnan behöver fysisk aktivitet.
Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.