Det är lördag eftermiddag vid sandbanan i södra Visby, träningen för de som kör motocross är i full gång, man hör det härliga dova fyrtaktsljudet från några hojar och det ettriga tvåtaktsljudet från andra, ungefär som det brukar låta när det är motocross eller andra motorcykelevenemang.
Men sen som en katt bland hermelinerna susar det fram en crosshoj helt ljudlöst, det hörs bara ett litet vinande och lite rassel från kedjan, men annars inget ljud, det är Anders Jakobsson som kör sin amerikanska Alta på crossbanan, det ska dessutom vara det enda exemplaret i hela Sverige.
– Jo, det sägs så, jag har importerat den från USA, men jag har två elhojar till, båda är KTM, men de är lite svagare än den här Altan, säger han och pekar på hojen.
Och att inte fler kör elmotorcyklar tycker han är konstigt, han själv är helt såld på elmotorcyklarna.
– Det finns ju nästan inget underhåll på de här, det är bara att gasa och bromsa och sen spola av den när man kommer hem om det behövs, jag är trött på att byta kolvar, topplockspackningar och allt annat underhåll som man måste göra om man har en bensindriven hoj.
Och fortsätter:
– Den här är bara att köra, du laddar hojen och sen kör du, säger han.
Underhållet av bromsar, däck och drivpaket finns ju kvar, men allt annat underhåll som olje-, luftfilterbyte, kolvbyten och annat slipper man.
Med tanke på det minimala underhållet och ur miljöaspekt är det kanske konstigt att inte fler kör elhojar.
– Många försöker bara se allt negativt och folk är lite inskränkta och ser smalt, visst det finns ännu ingen riktig klass för de här ännu, men jag har kört i Stångebro i somras och även Stockholmscrossen, säger han.
Anders Jakobssons intresse för teknik är också en stor anledning till att det blivit elhoj.
– Jo, så är det, jag gillar all teknik och just det här med eldrift, jag jobbar mycket med det på vårt hus och nu har jag beställt två Teslabatterier för att jag ska kunna lagra elen, säger han.
Effekten på Altan är 5,8 kwh och KTM-hojarna ligger på lite mindre, 2,5 kwh.
Men hur är elhojarna att köra?
– Mycket lättare, jämför man med en tvåtaktare så kommer det först ingenting när du vrider på gasen, sen kommer det en topp, här har du ett jämnt energiflöde hela tiden och det är ingen risk att du bromsar stopp, säger han.
En sak har han bestämt, det blir aldrig mer någon bensindriven motorcykel.