Han är inne på sin femte säsong och statfälten blir allt tuffare för varje säsong.
– När jag började var vi runt 15 förare i Superbike, nu är det närmare ett 30-tal, säger han.
Kvalen har varit Jonnys akilleshäl under tidigare säsonger och med en sämre kvaltid har han gett sig själv sämre förutsättningar i racen eftersom kvaltiden avgör din startposition.
– Jag har gjort en del dåliga kval, har svårt att få till ett riktigt snabbt varv, säger han.
Inför säsongen har han gjort en stor satsning med en helt ny hoj, men den har inte kommit ännu så första deltävlingen får han köra med den ”gamla”.
– Den nya cykeln är lite bättre i allt, bättre elektronik, bättre chassi och ett jämnare register i motorn.
Men det krävs ändå lite modifiering på den nya hojen.
– Det är inget jättejobb, jag ska byta kåpor, fotpinnar och bromsar, det får räcka, säger han.
När GA-sporten träffade Jonny på Gotland Ring den gångna helgen så var det hans tredje träningshelg på ”Ringen” och det var ännu lite svalt.
– Det påverkar däcken naturligtvis, men annars så går det rätt bra ändå.
Träningen när det inte är säsong sköts med motocross.
– Det är ju både roligt och ganska konditionskrävande, något gym har det inte blivit ännu, tycker jag ändå får bra träning, säger han.
När man är ett enmans-team som han är så är det mycket som cirkulerar i huvudet när det är tävlingsdag.
– Jo, det är mycket som ska göras och sen måste man få lite fokus på körningen också.
Inför starten, vad tänker du då?
– Inget speciellt, men jag brukar vara lite nervös innan, så där lagom nervös som man ska, sen när racet är igång, då är det lugnt.
Förra säsongen skadade han en handled efter en vurpa, dessförinnan har det blivit ett nyckelbensbrott som han drabbats av.
Senaste kraschen förra året kom han ändå rätt lindrigt undan.
Hinner man tänka något när man går omkull?
– Jo, jag hinner tänka en hel del, senast så tänkte jag lite på hur jag skulle fixa till hojen igen efter kraschen, säger han.
Förra säsongen var det tre gotlänningar som körde, Sebastian Haby och Tim Rosvall, men i år har de båda valt att köra lite mer sporadiskt. Tim kommer att köra i en annan klass, Super Stock.