Rally Gotland Light avgörs under lördagen och det är en nedbantad version av stortävlingen Rally Gotland och där den populära sträckan på Tofta skjutfält strukits av ekonomiska skäl. Antalet mil är ungefär hälften mot tidigare år.
Till årets rally kommer runt 40 bilar till start och en av förhandsfavoriterna är Christoffer "Kicken" Jacobsson, 35, med co-drivern Tobias Steen som även vann Hejdesprinten härom helgen och med siktet på SM-serien.
– Senast gick det fint. Vi har gjort lite justeringar på bilen och det slog jävligt väl ut. Det kändes bra från första metern och då känns det som allt slit betalar sig. Jag har kanske haft lite väl bråttom och trott att man skulle få ihop en ny bil på noll tid, men det tar tid, säger Christoffer Jacobsson.
– Det blir många tävlingar som blir lidande, men de saker som varit klena från början håller ihop nu så jag tror att det här är året då vi kan börja skörda lite frukt av hårt jobb, fortsätter han.
Christoffer Jacobsson hade en plan på att bygga en värstingbil, men den blev inte godkänd. Istället köpte han en Ford Fiesta som han och hans team under påsken 2019 började projektet.
– Jag kunde ta motor och växellåda från bilen som inte blev godkänd. Vi har också tagit hjälp av en firma för att konstruera både en ny bak- och framvagn till den.
Det är ett ständigt skruvande och fixande för att få ut max av sin bil och det går många timmar till bara skötseln.
"Kicken" gör sitt 17år inom rallyt och det har varit både upp och ner.
– Jag var lite mätt på det runt 2016-2017, men då hade vi kört med samma bil några år och kände att jag inte kom så mycket längre. Då kände jag mig lite loj, men får vi det här att fungera så blir det jävligt skoj. När vi började med Forden köpte jag under tiden till tillbaka min gamla BMW som jag började köra med och det gick bra. Då kom lusten tillbaka.
Och med åren har han skaffat sig rätt mycket rutin.
– Det är lite kul med rally att åldern har inte samma betydelse. I en del sporter är man slut vid 30. Rutin är viktigt och se på en sån som Sebastian Loeb som snart är 50 och vann Monte Carlo-rallyt i fjol. Jag känner att jag utvecklas och farten kommer när jag får köra tävlingar problemfritt.
"Kicken" har alltid trivts bra i just Rally Gotland och blev den yngsta deltagare att vinna totalsegern 2010. Ytterligare tre klassegrar har det blivit, men 2010 är kronan på verket.
– Jag gillar att köra här hemma på Gotland och när klubben har ett arrangemang är det självklart för mig att ställa upp.
I fjol fick han redan på första sträckan problem med bränsletillförseln och tvingades senare bryta. Nu är han ute efter revansch.
– Fungerar allt som det ska så borde det kunna gå bra. Jag har inte riktig kläm på allt, det viktiga är att det inte får strula något. Men det finns andra duktiga förare också. Johan Holmberg och jag har grälat i många år och han är alltid vass. Sedan finns ju också Jonny Hederstedt och Lars-Åke Hägglund som alltid brukar köra bra.
Hur ser du på det vikande deltagarantalet?
– Jag förstår att fastlänningarna tycker att det är dyrt med de färre specialsträckor och dyrare båtpriser. Tidigare ingick Rally Gotland också i Stockholms DM-serie, men det gör det inte i år och bara där tappar vi 25-30 deltagare. Vi har i föreningen sagt att det här får vara ett mellanår och att vi kanske kan komma tillbaka till vad det var kommande år. Nu finns förhoppningar om att vi kan få köra på Tofta skjutfält igen till hösten. Vi har ett bra samarbete med Fortifikationsverket.