I helgen stundar Prix d´Amerique och visst hade det känts bättre att befinna sig i kärlekens stad, Paris, än i den för dagen så nyckfulla väderlekens Visby.
Många är det som genom åren har värmts av gotländska framgångar på Frankrikes nationalarena, Vincennes. Främst då från uppfödarleden. Piper Cub är väl den av alla, förutom Super Light, som tack vare sin seger i Prix de Paris gjort störst avtryck där nere.
Bägge dessa herrar startade flera gånger i självaste Prix d´Amerique också, med varsin fjärdeplats som bästa resultat.
Sett till flest antalet segrar och mest pengar inkört på den franska kolstybben så är det dock ett annat par som gjort det bäst. Dessa två har dessutom flera gemensamma faktorer än bara födelseorten.
Det slumpade sig nämligen så att i mitten av 1990-talet befann sig den av Kent Boberg uppfödde David Ceda, döpt efter ett par av hans barn, och Torbjörn Östergren hos Parisbaserade Anders Lindqvist samtidigt. Lindqvist, som under den här perioden rönte stora framgångar, trodde mycket på gotlandshästen ifråga men denne galopperade mest i varenda start. När Östergren efter ett tag dök upp i stallet och såg hästen han kände igen från grannen på Skrubbs klingade Kenta Bobergs ord från fikarummet i huvudet: ”David är en tuffing som måste tränas hårt”.
Vid det här laget var Lindqvist smått uppgiven och valde att ta fasta på tipset från den unge guten och nu skulle här börja tränas. Mer än vad som tidigare hade gjorts med någon annan häst i stallet.
– Det kunde ta en hel förmiddag att köra jobb med David Ceda. När han var som bäst gick han åtta intervaller i fyra set, alltså 32 stycken totalt, berättar Torbjörn Östergren.
Han fick också tävla tätt, ibland två gånger i veckan. 217 starter blev det sammanlagt, ungefär 100 fler än till exempel On Track piraten som man kan tycka tävlat så länge och så ofta.
Fantastiska 5,3 miljoner sprang han in den tämligen ostammade hästen efter Dansör Tilly och Annie Song och hans skötare under stora delar av karriären, nämnde Östergren, knep några segrar han också under åren i Paris. Bland annat en som, i längden, kan komma att visa sig vara den viktigaste av alla.
– För att få köra i amatörloppen på Vincennes behövde man ha vunnit minst fem lopp i karriären och efter att fått ihop några segrar på franska landsortsbanor blev det till slut äntligen dags. Jag slog vad med Lindqvist att jag skulle sluta röka om jag vann mitt första lopp på den stora banan, vilket jag gjorde. Så det var ju bra, konstaterar den, sedan hemkomsten från Paris, Skrubbsbaserade proffstränaren.