Det blåste friska vindar och vågorna slog upp över vågbrytarna på fredagsmorgonen när näringslivstoppar och ledningen från Region Gotland samlats i Visby hamn för den officiella ceremonin för byggstarten av Visbys nya kryssningskaj.
Danska entreprenören Aarsleff som fått uppdraget att bygga kajen påbörjar nu det fysiska arbetet med muddringen av området söder om hamnen.
– Gotland tillhörde Danmark i 300 år fram till 1645, men nu är danskarna tillbaka på ön, sa bolagets representant skämtsamt i sitt tal.
Regionstyrelsens ordförande Björn Jansson (S) var också på plats, kanske som dagens huvudperson, eftersom det var han som tog det första fysiska spadtaget med en stor grävmaskin som placerats på kajkanten där kryssningskajen ska skjuta ut från land.
– Visby hamn var min lekplats när jag var liten på 60-talet, och det är den kanske än i dag. Jag kommer att följa det här bygget med stort intresse, sa Björn Jansson.
Han framhävde också det viktiga med att äntligen få till stånd kryssningskajen.
– Fartygen blir större och större och allt fler väljer att gå förbi Gotland utan att stanna.
LÄS ÄVEN: Vad håller pråmen på med?
Våren 2018 ska kajen kunna invigas. Totalt sträcker den sig, inklusive landfäste, 530 meter ut i havet. Det är i första hand större fartyg som ska erbjudas plats längs med den. Två fartyg på upp till 340 meter ska samtidigt kunna ligga på varsin sida om kajen. Det stora landområdet som man kommer att anlägga närmast stranden kommer ha plats för parkering och en kryssningsterminal med utrymmen för passagerare och besättning.
Kryssningskajen har en tillskriven budget på 250 miljoner kronor.