Trafikplanering måste ses i ett helhetsperspektiv

Besluten kring trafikplaneringen i korsningen Gutevägen/Söderväg har fattats på delegation av teknikförvaltningen.

"Jag är inte emot att sätta upp nya trafikljus om det är den bästa lösningen, under förutsättning att det ryms inom budget och inte strider mot lagar/regler".

"Jag är inte emot att sätta upp nya trafikljus om det är den bästa lösningen, under förutsättning att det ryms inom budget och inte strider mot lagar/regler".

Foto: Felix Wedjesjö

Insändare2024-08-17 15:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Detta fritar inte politiken från ansvar eftersom tekniska nämnden har det övergripande ansvaret och beslutar om delegation. På grund av att av delar arbetet har skett på delegation och att anställda varit på sommarledighet, har det varit svårt för politiken att ge omedelbara uttalanden i frågan. 

Trafikljus i korsningen plockades ned eftersom de var för gamla och inte kunde lagas. Nya trafikljus har inte satts upp för att:
1. De styrenheter som reglerar trafikljusen på ön är av äldre modell. När ett trafikljus går sönder och behöver ersättas, måste nya styrenheter installeras. 

Dessa nya styrenheter är inte kompatibla med de äldre system som fortfarande finns i drift. Här behöver vi ställa oss frågan: ska vi uppgradera alla trafikljus med nya styrenheter eller ska vi plocka ned det enskilda ljuset som är ur funktion? 

Att byta/uppgradera alla trafikljus till det nya systemet, istället för att behålla de fullt fungerade som finns nu, innebär en betydande investering.
2. Sedan trafikljusen först installerades på 80-talet har trafikmönster och stadsplaneringen i Visby genomgått betydande förändringar. Nya miljömål, förändrade trafikmönster och byggnationer, som kryssningskajen och Färjeleden, har förändrat trafikförutsättningarna i området.
3. Ny kunskap om PM10 (utsläpp av grova partiklar till luft som bland annat kommer från transporter) har ökat vår strävan att förbättra luftkvaliteten och minska utsläppen. Vi ser ett ökat antal och ökad hastighet av fordon som rör sig i området, som påverkar både miljön och säkerheten. 

Trafikljus skulle kunna reglera detta men utifrån ett helhetsperspektiv där miljö, teknik och andra förutsättningar vägs in, finns det skäl att se över en ny reglering av trafikflödet.
4. Fyrstegsprincipen: Teknikförvaltningen som arbetat under delegation har tillämpat denna princip. Det är en planeringsmetod enligt Trafikverket som innebär att vi främst försöker lösa trafikproblem genom att påverka beteenden/optimera befintlig infrastruktur, snarare än att omedelbart investera i nya lösningar som trafikljus. 

Så, nuvarande trafiklösning grundas i att vi har tekniska utmaningar, investeringsbeslut (som inte är omöjliga men kräver planering och pengar) och miljöaspekten där vi vill leda bort genomfartstrafik från stadskärnan ur ett långsiktigt perspektiv. 

Och mitt i allt detta får vi inte glömma de människor som rör sig i området och deras upplevelser om framkomlighet och säkerhet. Vi inom politiken måste vara ödmjuka inför att beslut som tidigare fattats kan behöva omprövas. 

Jag är inte emot att sätta upp nya trafikljus om det är den bästa lösningen, under förutsättning att det ryms inom budget och inte strider mot lagar/regler. Låt mig återkomma i frågan när nämndens arbete drar igång i september. Till dess, kör försiktigt.