Schack matt när Attendo driver vård och omsorg

"Attendo driver vård och omsorg, som vore det ett schackspel. Strategiska förflyttningar från ruta till ruta. Rätt pjäs slår i rätt läge. Ingen tid får spillas".

"Attendo driver vård och omsorg, som vore det ett schackspel. Strategiska förflyttningar från ruta till ruta. Rätt pjäs slår i rätt läge. Ingen tid får spillas".

Foto: Ryan Kelly

Insändare2023-05-20 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommunikationschef Andreas Koch, Attendo, bemöter i ett mejl kritik som riktas mot Attendo Terra Nova. 
Närstående ska ha upplevt en demensavdelning som obemannad vissa tider under dygnet. 

Det faktum att det skulle kunna vara så, kringgår Andreas Koch genom att säga: ”Det handlar till del om rena missförstånd, till exempel är det viktigt att betona att vi har bemanning dygnet runt.” 

Tvivlar inte på att Attendo har en schemalagd grundbemanning dygnet runt. Ett grundvillkor för vård inom särskilt boende. 
Men. Den problematik Terra Nova brottas med, är en uppenbar brist på personal. 

Vid tidpunkter då det fattas personal får man täcka upp för varandra. Det är inte helt orimligt att avdelningar lämnas obemannade stundtals, vid insatser där behov finns på annan avdelning.

Andreas Koch betonar, att ledningen på Terra Nova ska stärka kommunikationen med närstående. 
Hur? Några konkreta förslag får vi inte ta del av. 

Med en fungerande vård- och omsorgskedja borde ledningen sedan länge ha kunnat lämna stadiet ”barnsjukdomar”. 
Ta emot boende och närstående. Informera sakligt om boendets rutiner och inriktning.
Utse en kontaktperson för den nyinflyttade. Tillsammans med närstående utforma en genomförandeplan. 
Vad behöver den boende hjälp och stöd med? Vad är målet med insatsen? 

För närstående är sannolikt vetskapen om att trygg och säker vård ges, det viktigaste. 
Det både kan och vill personalen ge. Det är inte brist på engagemang, kompetens, omtanke hos personalen det hänger på.  (För övrigt Attendos ledord.) Det handlar närmast om avsaknad av vilja hos Attendo, att skapa en god arbetsmiljö. 

Attendo är ett vinstdrivande företag. Personalkostnaden står för den största utgiften. Allt färre personer får utföra allt fler arbetsuppgifter, under allt kortare tid. 

Mindre tid för introduktion av nyanställda, arbetsplatsträffar, dokumentation. Personal med längre anställningstid (läs erfarenhet) får bära ett stort ansvar för den dagliga verksamheten.

Personal anmodas arbeta dubbelturer. Ta extrapass. Återhämtningstid minskar med sjukskrivningar till följd. Uppsägningar på det, då anställda söker sig därifrån.

Attendo driver vård och omsorg, som vore det ett schackspel. Strategiska förflyttningar från ruta till ruta. Rätt pjäs slår i rätt läge. Ingen tid får spillas. 

En rockad. En sista strid. 
Schack. Matt. 
Det är bara det, Attendo, att ensam sällan är starkast.