Det puffar och surrar i Herrvik

Här är föreningen som Mulle Meck skulle älska och som får digitala apparater och andra nymodigheter att blekna.

Tony Forsman visar en mistlur som stått vid Östergarns holme.

Tony Forsman visar en mistlur som stått vid Östergarns holme.

Foto: Dennis Pettersson

Motormuseum2016-10-02 11:35

Gamla motorer finns det allt som oftast inget användningsområde för då de ersätts med nya datoriserade lösningar. Förmodligen hamnar de i någon lada eller i ett magasin där de rostar ikapp med andra mojänger och manicker ­– eller på skroten. Men så finns det människor som fortfarande uppskattar ljudet av en motor med kultändning, doften av dieselångor och inte har något emot att få fingrarna svarta av olja. I Herrvik finns ett sådant gäng, Herrviks motorförening, som inte bara träffas för att prata om motorer utan till och med har öppnat ett motormuseum.

Föreningen grundades 2009 med syfte att bevara gamla motorer såsom tändkulemotorer, stationära motorer och båtmotorer. Förra året stod deras nybyggda verkstad/museum i Herrvik klart och där träffas de en gång i veckan för att skruva, putsa och prata om motorer, motorer och åter motorer.

Den första vi möter när vi kommer till museet, är Göte Hansson. Han står vid entrén och övervakar en tändkulemotor som dunkar så där mjukt och lagom långsamt som bara en sådan manick kan göra. Efter en snabb rundvisning i lokalen tycker Göte Hansson att det är andra som ska intervjuas.

– Kom och hälsa på professorn, säger han och ropar in Mats Hanson, en av föreningens nyaste medlemmar tillika emeriti professor vid institutionen för maskinkonstruktion och mekatroni, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Mats Hanson flyttade till Herrvik för ett år sedan och motorföreningen var ett perfekt sätt för honom att lära känna andra i området och att få vara maskin-nörd även utanför arbetet.

– Det är fin gemenskap här och vi är minst tio personer som ses varje onsdag och vi arbetar mycket med den där, säger Mats Hanson och pekar på en grön bjässe som står längst in i hallen.

LÄS MER:Bygger hus för 42 tons-motor (GA)

Det är Atlas Polar, en fyrcylindrig diesel med 580 hästkrafter, byggd 1931 vid Atlas diesel i Nacka. Den användes av Geab sista gången 1968, donerades till Herrviks motorförening och är sedan dess ett hjärteprojekt för dem allihop.

– Målet är att få igång alla motorer här men det tar tid, Atlas-dieseln räknar vi med att få igång om två år, säger Mats Hanson.

Den har 25 olika delsystem som alla måste fungera först. Det är mycket som ska klaffa innan de kommer så långt. Bara en liten del kan ta flera veckor att få i ordning, förklarar Mats Hanson.

– I tre onsdagar har vi försökt få loss en liten detalj som har rostat fast. Det gäller att vara försiktig för det finns inga reservdelar.

Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.

Herrviks motormuseum

Öppet onsdagar klockan 09.00-15.00, entréavgiften är 20 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!