Hur bra är det egentligen för miljön, med bussturer där chauffören har anledning att känna sig ensam?
Formuleringen är en hårdragning, så klart, men obekvämt nära sanningen när kollektivtrafikens enhetschef Jyrki Vainio för GA beskriver en situation där nio av tio säten i bussarna är tomma.
– Tyvärr, det är den ligan vi leder i Sverige. Vi är sämst i landet på att åka buss.
Det finns ju linjer där resandet ändå är jämförelsevis omfattande. Men jösses, hur folktomma är inte då andra bussar om snittet är en passagerare per tio säten?
När det gäller kollektivtrafik är Gotland extremt på många sätt. Jag har tidigare skrivit om hur det inte finns någon annan Region där intäkter från resenärerna täcker en mindre andel av kollektivtrafikens kostnader. Men ändå åker vi inte buss.
Att så få tar bussen förvånar Jyrki Vainio och han förklarar att det är mycket billigare än bara bränsekostnaden för en bil. Och som alla vet kostar ju en bil mycket mer än bara bränsle.
Hans och hans uppdragsgivares förvåning är kanske en del av problemet.
Problemet är i alla fall INTE att gotlänningarna skulle vara ovilliga att åka buss. Även i detta avseende är Gotland faktiskt extremt.
Svensk Kollektivtrafik presenterar sig som "bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige". Svensk Kollektivtrafik publicerar Kollektivtrafikbarometern, vars årsrapport bland annat innehåller en mätning av i hur hög grad som kunderna anser att det är viktigt att de bidrar till en bättre miljö när de åker kollektivt. Statistiken toppas Region Gotland: 84 procent.
Men Gotland är tyvärr också regionen där lägst andel av resenärerna är nöjda med sin senaste resa. Ännu tydligare blir sistaplatsen när resenärerna får uttala sig om vad de i allmänhet anser om sin kollektivtrafik. Gotland är också den Region där nedgången är störst jämfört med en tre år äldre mätning. Så medan Regionen letat efter rätt upplägg är det uppenbart att det inte har blivit bättre. Åtminstone inte enligt kunderna.
Region Gotland har som mål att dubbla beläggningen på bussarna i kollektivtrafiken. Om man tror sig kunna uppnå detta huvudsakligen genom att övertyga gotlänningarna om kollektivtrafikens förträfflighet så tror jag uppgiften blir övermäktig. Det kan snarare göra gotlänningarna än mer irriterade. Men om man avvecklar linjer som få åker med och istället erbjuder anropsstyrd trafik kan det säkert göra skillnad. Men det finns ju pris för det också.