Morsning, korsning när olika orsaker förs fram om trafikljusen

Är det en kostnadsfråga eller inte att de saknade trafikljusen i korsningen Söderväg – Gutevägen inte kommer upp?

Är det pengar till trafikljus som saknas eller inte? Den frågan förblir obesvarad.

Är det pengar till trafikljus som saknas eller inte? Den frågan förblir obesvarad.

Foto: Henrik Radhe

Ledare2024-08-27 05:30
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

När de trafikljusen i korsningen Söderväg – Gutevägen drog sin sista suck, uppfattade jag att det var ekonomin som avgjorde att de inte ersattes med nya. 

Den orsaken har därefter dementerats av förvaltningen i samband med att en privatperson erbjöd regionen ett bidrag på 100 000 kronor till en grundplåt för nya trafikljus. Nu är det i och för sig inte så enkelt för kommuner eller regioner att ta emot donationer utifrån, men det var inte av den anledningen regionens tjänstepersoner kommenterade donationen. Utan för att det inte var ekonomiska orsaker bakom att det inte uppförs nya trafikljus.

När tekniska nämndens ordförande, Mariette Nicander (M), yttrar sig i frågan låter det däremot som om det skulle bli enormt dyrt att sätta upp nya trafikljus i korsningen. Enligt henne är det styrenheterna i trafikljusen som sitter ihop och ska vara av samma sort, eller i alla fall fungera ihop med varandra. Ett nytt trafikljus innebär nyare styrenheter vilket medför att samtliga äldre trafikljus måste fixas till för att fungera med det nya och dess styrenhet. Hur det nu kommer sig att ett nytt trafikljus i korsningen Söderväg och Gutevägen måste fungera ihop med trafikljusen på Öster, eller för den delen trafikljusen på Hemse eller i Roma, begriper inte jag, men så är det tydligen.

Men är det som tjänstepersonerna säger att pengar inte spelar någon roll, eller som Nicander säger att det är en stor ekonomisk fråga?

Samtidigt har frågan om trafikljus i korsningen handlat mer om miljön i centrum och trafiken i Gutebacken än trafiksäkerheten i korsningen. I min värld hänger frågorna om miljön och trafiken i backen inte ihop med trafiksäkerheten i korsningen. De bilister som kommer från hamnområdet och ska in mot Östercentrum åker till Östercentrum oavsett om de kör upp Gutebacken till Söderväg, tar färjeleden till Bilcity rondellen och in på Söderväg eller någon av de andra infartsvägarna från ringleden in mot centrum. Vill man minska biltrafiken i centrala delarna av Visby bör andra åtgärder tas till, exempelvis möjligheter att parkera vid infartslederna och ta buss in till centrum.

Trafiken i Gutebacken regleras bättre med genomfartsförbud, än med borttagna trafikljus, och genomfartsförbud har prövats under några veckor i sommar och det med ett hyfsat resultat. Men om genomfartsförbudet ska fungera bättre måste regionen också få hjälp av polisen med att kontrollera att förbudet efterlevs. Något polisen inte gjorde under sommarens veckor med genomfartsförbud.

Vad som däremot fortfarande är ett problem är säkerheten för de bilister som ändå behöver ta sig ut från Gutevägen och in på Söderväg. Något som dessutom försvårats av att bilister väljer färjeleden och in på Söderväg från rondellen vid Bilcity då trafiken på de södra delarna av Söderväg ökat. I dag tar väljer boende längsmed Visborgsgatan att åka in till centrala delarna av Visby för att kunna ta sig ut från bostadsområdet på ett säkert sätt. Något som ökar trafiken i de centrala delarna av Visby, vilket regionen annars vill minska.

Svårigheten att ta sig ut från Gutevägen till Söderväg kommer inte heller att underlättas av vägbulor och flyttad stopplikt. Däremot kommer det göra det säkrare för gående att ta sig över vägen, vilket i sig är bra. Men det hade även nya trafikljus också fixat.

Problemen vid korsningen är akuta, även om trafiken minskar nu när besökarna på Gotland också minskar. Signalerna från både politiker som tjänstepersoner vittnar inte om någon större brådska, då de menar att korsningen hänger ihop med övriga Visbys trafiksituation och ett helhetsgrepp behövs. 

Så oavsett om nya trafikljus kostar skjortan eller inte lär det inte komma någon snabb lösning på problemen och de boende längs med Visborgsgatan säger morsning, korsning när de tar vägen in till centrum för en betydligt smidigare väg ut från bostadsområdet.

Gotlands Folkblad

Det här är en ledare från Gotlands Folkblad. Ledarsidan är oberoende socialdemokratisk.