Rederi AB Gotland har inte bara Gotlandstrafiken i Destination Gotland i sin äggkorg. Med bolagen Hansa Destinations, Gotland Hotels & Properties, Gotland Tech Development, Gotland Tankers och Gotland Capital Management har moderbolaget några fler ägg i sin korg.
Nu har Hansa Destinations lagts i malpåse på grund av de dyra bränslepriserna och när det gäller Gotland Tankers valde moderbolaget att under 2022 sälja fyra av sex fartyg i tankerflottan vilket gav en reavinst på 519,5 miljoner kronor.
Nu väljer bolaget att satsa på en helt ny verksamhet genom att köpa kryssningsfartyget Birka Stockholm, fd Birka Paradise, för 430 miljoner kronor. Planen är att dra igång kryssningstrafik mellan Visby, Åland och Stockholm till våren 2024.
Man kan säga att pengarna från försäljningen av tankerfartygen nu används till en annan verksamhet där det också tankas rätt mycket.
För nu ska det bli kryssningar med riktig taxfree-försäljning, underhållning och annat rajraj och röjröj som tillhör kryssningskulturen med Åland som centraldestination.
Hur kommer då den här satsningen att gå? Om jag gnider lite på min spåkula och spanar in i framtiden så ser jag ingen succé. Nyhetens behag och taxfree-försäljningen blir nog de största dragplåstren till att börja med. Skulle det ske någon form av temakryssning så skulle den eller de kryssningarna också dra resenärer, men någon livaktig åretrunttrafik lär bli svår att få ekonomi i.
Nyhetens behag kommer få många gotlänningar att åka på kryssning om inte tiden tur och retur Visby blir för lång. Även de som ändå ska till Stockholm och inte har någon tidspress lär överväga kryssningsalternativet.
Möjligheten till taxfree kommer få en del fastlänningar som ska till Gotland utan bil att ta vägen över Åland, men för bilburna och de som vill komma fram till Gotland fort är det Destination Gotlands snabbgående bilfärjor som gäller.
När resandet minskar kan temakryssningar dopa resandet tillfälligt. Jag tänker då på olika underhållningsteman typ dans till populära dansband, 80-tal eller rockmusik. Kanske kan man få fler att välja att kryssa till Almedalen med en rosékryssning och speekers corner eller medeltidstema till medeltidsveckan. Ja, temamöjligheterna är i det närmaste oändliga, men alla teman kommer inte dra lika många kryssningsgäster. Vissa kommer att floppa.
En av fördelarna med de vanliga Ålands- /Finlandskryssningarna är att rutten till stor del går inomskärs. Fartygen kommer sällan i rullning och kryssningarna blir ofta angenäma resor även för oss som inte tål sjön. Där kommer rutten Visby – Åland få en betydligt större utmaning.
Men den nya resrutten kommer också dra rena turister. Gotlänningar som vill se Åland och ålänningar som vill se Gotland. Den kategorin resenärer är dock begränsad och kommer knappast att fylla färjan.
Det finns även möjlighet för golfspelare att på ett enkelt sätt få möjlighet att spela på riktigt fina golfbanor både för gotlänningar och ålänningar. Båda destinationerna erbjuder golfbanor av högsta klass, nordiska mått mätt. Jag misstänker att det även finns andra möjligheter till idrottsutbyten som kan ge resenärer till kryssningarna.
Visst, kryssningssatsningen kan visa sig bli populär under den första sommaren, men någon större inkomstkälla årsvis lär den inte bli.
Nu är min spåkula vad den är och Rederi AB Gotland har med största säkerhet gjort egna undersökningar som visar att ett kryssningsfartyg för 430 miljoner kommer att bära sig även om kostnaderna inte stannar där. Som vid alla nya inköp behöver det här fartyget fixas till för att ersätta Birkalooken med en ny interiör, även om de kostnaderna i sammanhanget är små.
Hur som helst så kommer det att bli spännande att se hur Rederi AB Gotlands 430 miljoners-testballong kommer att slå ut.