Företaget Mondelez står bakom flera kända varumärken som Oreo, Philadelphia, V6-tuggummi och svenska Marabou.
Glass från GB och öl från Carlsberg är exempel på andra produkter vars ägare fortfarande har verksamhet kvar i Ryssland. Det finns så klart en lång rad av produkter som på olika sätt har kopplingar till Ryssland men det är chokladen Marabou som fått mest uppmärksamhet och som orsakar mest upprördhet.
Flera företag har plockat bort chokladen ur sitt sortiment. Men de allra flesta har inte gjort det. De finns kvar i så gott som alla butiker.
Det finns en stor kraft i att använda sin konsumentmakt för att påverka även stora världshändelser. Men också en stor portion dubbelmoral och populism.
Den här veckan kommer många hyperaktuella frågor att diskuteras i Visby. Både lokala, nationella och internationella perspektiv kommer att dominera talarstolar, seminarier och mingel.
Många makthavare passar på att lyfta frågor med nån sorts koppling till Gotland. För det mesta är det positivt att gotländska företag och personer hamnar i fokus.
Men när kämpande småföretagare pekas ut som att stödja Rysslands krig i Ukraina, då har en gräns passerats för att använda ön som kuliss för sin egen agenda.
Den mångårige publicisten Thomas Mattsson var tidigare chefredaktör och ansvarig utgivare för Expressen, numera Senior Advisor på Bonnier News och sedan 2020 ordförande för publicistorganisationen Utgivarna samt styrelseledamot i branschorganisationen Tidningsutgivarna. En makthavare av rang således.
Mattsson besökte häromdagen en kiosk på Öster i Visby och vad det verkar blev han chockad av att kiosken sålde den onämnbara chokladen.
Han ifrågasatte utbudet inför personalen och det är givetvis helt okej och bra att utöva sin konsumentmakt även för en känd publicist.
Men när han sedan använder händelsen för att utmåla sig själv som den gode och upplyste i kontrast till de onda och okunniga kioskföretagarna i ett inlägg på Facebook, då rodnar man lite av sekundärskam.
Han lämnar kiosken med följande kommentar: "Då får jag önska lycka till i kriget. Vi stöttar uppenbarligen olika sidor, ni hjälper Ryssland och jag vill att Ukraina ska vinna.”
Lycka till i kriget...
Man häpnar. Och undrar onekligen om Thomas Mattsson gör samma insatser i butiker i Stockholm eller om modet bara räcker för att hänga ut företagare på lilla Gotland.