Den som spelar på Kneippbyns chokladhjul blir upplyst om att fritidsanläggningen nyligen beslutat att pausa alla inköp från Marabou. Ännu är ståndet fyllt med Marabous produkter, men de kommer att försvinna helt när lagret är tömt.
– Vi har några pallar med Marabou kvar. De vill vi av hållbarhetsskäl inte slänga, men den som vinner kan redan nu välja kexchoklad från Cloetta, säger Kneippbyns vd Bobbo Werkelin.
Lukas Pileborg, som för dagen bemannar ståndet, uppger att några valt Cloetta, men att Marabou fortfarande är populärast.
Flera andra nöjesarrangörer har valt att ta bort produkter från Marabou. För Bobbo Werkelin var det givet att följa efter.
– Konsumentvapnet är starkt, och kan vi på något sätt bidra till att stoppa det fruktansvärda som händer i Ukraina är det givet att vi ställer upp, säger han.
Det var i slutet av maj som Ukraina meddelade att landet svartlistat den amerikanska livsmedelsjätten Mondelez, som äger varumärken som Daim, Marabou, O'boy, Oreo och Philadelphia. Mondelez har verksamhet i Ryssland som 2022 omsatte cirka 13 miljarder kronor.
Ukrainas beslut har fått effekt i Sverige. Efter att Ikea och SJ beslutat att plocka bort Mondolez produkter beslutade nöjesarrangören Parks and Resorts, som driver Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland, att följa efter.
På Gotland har även livsmedelsaffärer agerat, vilket vi tidigare berättat om. Som exempel skyltar ICA Atterdags med texten ”För er info. Mondelez är svartlistad av Ukraina”.