Restaurangbranschen är ju inte alls ensam om att ha rekryteringsproblem. Branschföreträdare berättar om sina problem för Helagotland. Frida Domnauer på Lindgården säger bland annat att:
– Det är få duktiga kockar vi slåss om när vi ska tredubbla styrkan i köket över sommaren.
Det förefaller mig tämligen optimistiskt att det ska vara problemfritt att rekrytera rutinerad spetskompetens för tidsbegränsade anställningar under högsäsongen. Om det är förväntningarna som ska infrias av en restauranghögskola på Gotland så fruktar jag betydande besvikelse även om önskemålet blir verklighet.
Men visst, utbildning är bra och utbildning i bristyrken förlagda till Gotland är ännu bättre. Branschen är expansiv och den behöver kompetens. Det gäller för övrigt inte bara kockar. Utan att nämna några namn så har jag i Visby varit med om att fråga efter engelsk bitter och blivit föreslagen cider och detta där man verkligen hade anledning att förvänta sig att de skulle veta bättre. Ett annat exempel än ölhallar som inte vet hur man bör hälla upp en tysk öl, så man blir serverad en skumlös tragedi. När priset för en öl är bokstavligen eller närapå tresiffrigt så har man rätt att förvänta sig en åtminstone hyggligt kompetent motprestation.
Det föreligger enorma behov av utbildning som inte alla kan lösas av en restauranghögskola. I icke obetydlig utsträckning måste krogarna också själva träna den personal de behöver.
Branschen har dessutom anledning att fråga sig varför så många lämnade den under pandemin för att sedan inte återvända. Om man inte i större utsträckning lyckas behålla den personal man har, så begränsar det också den nytta man har av att utbilda ny. Det ställer krav inte bara på nya initiativ och möjligheter inom utbildningssystemet utan också på att anställningar i restaurangbranschen måste vara eftertraktade. Annars kommer man alltid att ha rekryteringsproblem.
I grund och botten har jag en positiv inställning till planerna på en restauranghögskola. Samtidigt är branschens rekryteringsproblem inte sådant att jag skulle kategorisera det som ett betydande samhällsproblem. Då är det trots allt av avgörande betydelse hur man tänker sig att lösa finansieringen av den nya skolan. Utan att ha en tydlig bild av kostnaderna och av vem som ska betala är det för närvarande svårt att definitivt ta ställning för eller emot.