Trafikrådet riskerar att bli utan sin bilbana

Det kan absolut vara läge att fundera över vilka krav på Gotlandstrafiken som är viktigast.

Ovanlig önskning, nuförtiden.

Ovanlig önskning, nuförtiden.

Foto: Jack Mikrut

Ledare2023-01-13 06:45
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Nu när vi nyss firat jul kan jag minnas hur jag som barn satt och skrev på väldigt långa önskelistor inför julen. Som om jag trodde att klapparna blev fler om jag bara kunde komma på mer som jag ville ha.

Det var ett stort strategiskt misstag.

Så här i efterhand förstår jag ju att önskelistan borde ha varit kort och fokuserad på det jag VERKLIGEN ville ha.

Den där bilbanan fick jag aldrig.

Detta trauma (nåja) orsakade dessutom nya misstag i vuxen ålder. Var det mest en present till mitt yngre jag eller en gåva till mina brorsbarn när de fick en bilbana i julklapp? IT och tv-spelsgenerationen verkade mest konfunderad.

Trafikrådet önskar sig allt av Gotlandstrafiken. Det ska gå snabbt. Det ska vara turtätt. Det ska vara klimatvänligt och trafik på två fastlandshamnar. Och det ska vara lägre priser. Samt, vilket blir konsekvensen om allt skulle infrias, än mer omfattande statligt stöd.

Om man önskar sig allt precis lika hett så är det en helt OK agenda. Men om allt inte är lika viktigt, så överlåter man åt någon annan att bestämma vad som är viktigast och vad som får stå tillbaka.

Det är en svår avvägning, så klart. Att bli tydlig med vad som är högst prioriterad kan ju bli att blotta strupen och erbjuda en öppning som man kan befara att Trafikverket kan vara angeläget att använda sig av. Men det är definitivt läge för att Gotland börjar fundera över sina prioriteringar.

Det verkar som att det kommer att finnas besvikelser i det som Trafikverket kommer att presentera, om trafikupplägget efter att nuvarande upphandlingsperiod löper ut år 2027. Åtminstone att döma av den skrivelse som regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S) och regiondirektör Peter Lindvall författat, efter möte med Trafikverket. Där är de förhindrade att vidarebefordra det som ännu är hemligt, men de anser det ändå befogat att varsla om dåliga nyheter. Bland annat om både förlängda överfartstider och ännu högre priser.

Skrivelsen föranledde en intervju med Meit Fohlin som publicerats på Hela Gotland. Även där är hon begränsad i vad som kan sägas:

– Trafikverket gav besked om delar i den kommande upphandlingen som inte ligger i linje med de gotländska ståndpunkterna, därav vår oro.

Mycket mer får vi inte reda på. Men man anar ju varthän det barkar.

Både långsammare och dyrare vore verkligen en dubbel smäll. Jag undrar hur stora försämringar som krävs för att någon ska finna det mödan värt att erbjuda konkurrerande trafik efter ett eget koncept. Och hur det i så fall skulle påverka Destinationens priser.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.