Annonssamarbete med Coop Gotland

“Det här har varit bland de roligaste åren i mitt liv”

Coop Gotland och Stora Coop har prisats och hyllats i alla möjliga former. Men har du egentligen koll på hur allting startade och varför allt är som det är på Stora Coop? Möt Martin Kristensson – kulturälskaren som lämnade Stockholm för Gotland och som är en stor anledning till att Stora Coop är som det är i dag.

Martin Kristensson har rollen kreativ chef på Stora Coop.

Martin Kristensson har rollen kreativ chef på Stora Coop.

Foto: Montage

Native2022-11-08 13:15
Detta är ett annonssamarbete.
undefined
Markus Wahlgren säger att Martin betyder väldigt mycket för Stora Coop och Coop Gotland.

”Martin är verkligen ”one of a kind”. Han besitter en otrolig kunskap i det visuella och har lätt att se bilder. Han är väldigt snäll, smart, begåvad och Martin har även hjälpt mig jättemycket i mitt ledarskap och hur man kan tänka i olika banor. Om Martin inte hade funnits på den här resan, då hade vi inte varit där vi är i dag.” 

Så beskrivs Martin Kristensson av stormarknadschefen Markus Wahlgren – ord som skulle få vem som helst att sträcka på sig lite extra. Vem är då denna kreativa chef som återfinns bakom fiskdisken och lite överallt på Stora Coop i Visby?

– Titeln kreativ chef är jag väldigt stolt och glad för, det visar lite på att vi går utanför mallen och gör saker och ting på vårt eget sätt.

undefined
Ett av alla samarbeten som Coop har är med Patrik Arve och Gösta Reiland som säljer discgolf-prylar på Stora Coop.

Vi inleder med hur allting egentligen startade. Hans åtta år på Stora Coop började med ett slumpmässigt, men ändå ett bestämt möte, med sin barndomskompis och tidigare kollega.

Martin och hans sambo hade precis lämnat livet i Stockholm och bakom sig hade han en tid på gallerier, kultursvängen, bibliotek och universitet. De båda ville ha något annat:

– Då började jag arbeta på GAD när jag kom till ön, skrev för Vice Magazine och för att få bröd och smör på bordet skrev jag även för Gotlands Annonsblad, säger Martin Kristensson och fortsätter: 

– När jag var yngre jobbade jag på Ica Skeppet i Kungshamn ihop med Richard Hansson i flera år, han var ett år yngre än mig och vi var barndomsvänner. Nu skulle jag i väg och intervjua Coop Gotlands nya vd för Annonsbladet, vem tror du det är som öppnar dörren och presenterar sig som ny vd? Det är Richard Hansson som bytt efternamn till Hedsand! Det var en mindre chock för oss båda. 

undefined
Martin med en av de t-shirts som delar av personalen gjort tillsammans.

När chocken lagt sig började Rickard prata om hur fantastiskt det var ihop på Ica Skeppet i Kungshamn. Han frågade då Martin om han kunde tänka sig att komma till det nya bygget, Stora Coop, som skulle uppföras på Stenhuggaren.

Martin var först inte sugen på att återvända till dagligvaruhandeln: 

– Jag kände mig rätt klar med det, men det blev ändå så på något sätt. Och allt jag gick och drömde om i kulturvärlden som jag tänkte var omöjligt, det har jag nu fått göra på Stora Coop Visby, säger Martin Kristensson. 

undefined
Martin och hans arbetskamrater har fått stor frihet i att inreda butiken på det sätt som de tycker passar bäst.

Vad handlar det om?

– Vi har fått starta skivbolag, göra en skivbutik och helt fått vara med och styra om stora delar av butikens inriktning. Fått vara mycket tongivande i omsnickrandet av varumärket Coop Gotland. Det som vi gör här på Coop kan vi göra tack vare en orädd och lyhörd styrelse och ledning men främst tack vare den fulländade ägandeformen kooperationen. 

Han menar att det finns flera skillnader jämfört med andra butikskedjor.

– Inom kooperationen kan vi jobba lite annorlunda och det har jag verkligen insett nu. Vi kan jobba mer långsiktigt och inte så hetsigt jagande och därmed lösgörs utrymme att göra sådant som är innovativt, kreativt och saker som utmanar branschen. 

undefined
Martin Kristensson och Simon Edmark fann varandra direkt när Coop öppnade på Stenhuggaren.

Coop Gotlands vd Carl-Johan Stålhammar har tidigare sagt att deras framgångar började i Martin Kristenssons läskback. I den back som han sålde Coops första vinylskivor.

– På ett sätt är det kanske en mytologisering av hur det var, men samtidigt så stämmer det. Jag och Simon Edmark hittade varandra direkt när vi började här. Vi är tvillingsjälar kring mycket och brinner för estetik och popkultur. Då började vi prata om att ha vinylskivor, så som det var på Domus under 70-talet.

undefined
Håkan Hellström har varit ett stående inslag och under åren funnits med några olika håll i Coops butik.

Han drar en liknelse och jämför med många stora och välkända varumärken som i storstäder har lite mer specialinriktade butiker och när de sedan tar sina butiker till landsbygden är det endast basutbudet som finns.

Det ville han och den då nyfunna kollegan Simon Edmark vända på. De ville visa att det finns många personer på Gotland som är intresserade av det unika och som vill ha något mer speciellt och äkta.

– Först fick vi en läskback med vinyler, sen två och sen blev det typ 17 backar. Vi kunde hela tiden visa upp siffror på att det gick att sälja vinylskivor och det var för oss den första ”Aha-upplevelsen”. Vi visade att man kan använda Coop för att sälja andra grejer, i stället för att visa att vi passivt bara säljer vidare det som vi får från Coop centralt. Vi visade då att det gick att göra något eget och samtidigt använda oss av det som Coop gör.

Har man aldrig klagat på det ni gör?

– Ja, det har knorrats lite. Men samtidigt har vi alltid kunnat visa upp bra siffror, då är det svårt att säga något.

undefined
Martin tillsammans med Tim - en av många anställda som han jobbar nära med.

Och det blev som många vet – en succé. Coop Gotland och Stora Coop har vunnit massvis med priser och nominerats till en mängd olika saker. Nu är Simon Edmark och Martin Kristensson nominerade till årets kulturpersonligheter på Gotland.

Uppmärksamheten stannar inte där.

– Vi ska ha ett samarbete med Konstfack och se om det går att sälja ”svår” konst i en matbutik, vi har träffat Microsoft och Fujitsu som undrade vad vi egentligen gör här på Coop på Gotland. Alltså det företag som Bill Gates startade vill veta vad vi gör och i vår ska vi på en skivbolagskväll på Kulturhuset med våra band och vårt skivbolag. Nu har vi också inplanerade möten med Coop centralt som vill veta hur vi tänker och vad vi gör.

Tror du att man kan göra det ni gör i någon annan butik?

– Jag tror att man kan göra det om andemeningen är densamma och då kan man göra liknande saker eller grejer som är platsspecifika. Vi vill inte ha tvillingar överallt i Sverige, men det hade ju varit jättekul om Coop i Härjedalen till exempel andades fiske och jakt. Andra Coop-butiker måste göra sin egen grej.

undefined
Runt om i butiken kan man komma och skoja med olika profiler.

Han säger att de åtta åren på Stora Coop varit fantastiska och att man nu kan rekrytera människor som tidigare inte hade arbetat inom dagligvaruhandeln.

– När vi ser på branschen så var det mer statiskt och styrt förut. När vi lösgjort formerna för Coop har det öppnat upp för människor som aldrig tidigare hade varit aktuella. Nu kan alla möjliga jobba hos oss och det är jag väldigt stolt och glad över.

Hur ska vi sammanfatta den tid som varit?

– Det här har varit bland de roligaste åren i mitt liv och jag är så glad över de människor som finns här. Jag har fått göra sådant som jag tidigare bara kunnat drömma om och nu ska vi ta det här vidare.

undefined
Det märks att Coop betyder mycket för Martin - på armen sitter en döskalle tatuerad och i pannan har döskallen en klassisk Domus-logga.
Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister.