Arbetet med kryssningskajen fortsätter och i går anlände mudderverket Mjölner till hamnen. Den här gula bjässen ska tillsammans med M/S Camilla Höj arbeta med muddring av kalkberget. Sammanlagt handlar det om ungefär 100 000 kubikmeter kalksten. Samtidigt påbörjas även arbetet med att fylla ut landområdet.
Längre fram i mars drar också bygget av vågbrytaren och det yttre skyddet för det nya landområdet igång. Eftersom kalksten är för löst material för att hålla som vågbrytare kommer man att använda granit. I första hand gotländsk granit men det blir även leveranser från Flivik i Småland, varav den första kommer under nästa vecka. Det är ett tungt arbete och det krävs sju lastbilar bara för att leverera den kran som ska arbeta med all sten.
Det var i början av mars som muddringsarbetet drog igång, då med fartyget M/S Camilla Höj som muddrade cirka 20 000 kubikmeter lermorän.
Inklusive landfäste, ska kryssningskajen sträcka sig 530 meter ut i havet, och den beräknas vara färdig under våren 2018. De muddrade massorna ska återanvändas av regionen.