Efter ett vinteruppehåll kan man återigen se aktiviteter kring den blivande kryssningskajen i Visby hamn.
– Nu håller vi på med fundamenten med grusbäddar till de yttre förankringspunkterna. Det skulle ha hunnits med i höst men det gjorde vi inte, säger Harald Gröttvik, projektledare, Region Gotland.
LÄS MER: Kostnader och förseningar efter pråmhaveriet
När lyftkranen Samson anländer i början av april ska dykdalberna lyftas på plats, som kryssningsfärjorna sedan kan förtöja eller förankra vid.
I helgen var det gynnsamt arbetsväder men nu har det börjat blåsa upp lite igen vilket försvårar arbetet med grusbäddarna, men Harald Gröttvik är inte orolig över att tidsplanen ska spricka.
– Nej, det var något delmoment vi inte blev klara med under hösten men det ska vi hinna med om det inte blir exceptionellt dåligt väder, säger han.
Då dykdalberna är placerade ska de sammanlagt 19 färdiggjutna kajdäcken lyftas på.
LÄS MER: Hela listan - här är alla kryssningsbesök 2017!
– Då kommer kajen att se lite mer hel ut. Kajdäcken levereras från Polen och fraktas hit med en stor pråm. I samband med kajdäcken blir det också en hel del rördragning, bland annat för spillvatten från färjorna, som ska lagras tillfälligt i en mellanbassäng i det nya landområdet vid kajen, berättar Harald Gröttvik.
Det är en lösning på att Visby reningsverk inte kan ta emot så mycket vatten på en gång.
– Allt det här ska göras under våren och hösten och i november månad börjar vi kanske se slutändan på de stora grejerna.
I maj hoppas man dessutom på att kunna dra igång bygget av den nya kryssningsterminalen.