Bruzelius: Konkurrens inget nytt för oss

Gotlandsbåten hävdar att Destination Gotland försöker blåsa bort den nya konkurrenten. Destinationens vd, Christer Bruzelius, svarar.

Till vänster: Gotlandsbåtens vice vd Ola Mattsson, till höger Destination Gotlands vd Christer Bruzelius.

Till vänster: Gotlandsbåtens vice vd Ola Mattsson, till höger Destination Gotlands vd Christer Bruzelius.

Foto: Dennis Pettersson/arkivbilder

Ekonomi, näringsliv & finans2016-08-02 15:50

På Gotlandsbåtens årsstämma i lördags redovisade man ett resultat på minus tre miljoner kronor. Först år tre räknar man med ett nollresultat, enligt vice vd Ola Mattsson.

LÄS MER: Så mycket gick Gotlandsbåten back

En av anledningarna till att man inte höjer priserna är för att konkurrenten, Destination Gotland, kraftigt sänkt sina priser i år, menar Ola Mattsson.

– De försvarar sina positioner och har en ganska stor krigskassa. Man går all-in och försöker blåsa bort den andra konkurrenten, säger Ola Mattsson.

Destination Gotlands vd Christer Bruzelius menar att han inte har någon kommentar på Ola Mattssons uttalande.

– Jag har egentligen ingen kommentar på deras årsstämma. Det är bra att vi har konkurrens, det tvingar oss att också vara på tårna. Vi har gjort en rad åtgärder under högsäsongen, med både en ren godsfärja och fler turer. Vi vill att det alltid ska finnas möjlighet att välja vår trafik och att så många som möjligt reser med oss, säger Christer Bruzelius.

Destination Gotland har gjort flera kampanjer med kraftigt reducerade biljettpriser denna sommar.

– Vi har fått väldigt positiv respons på vår "jorden-runt"-kampanj. Vi har jobbat med kampanjer under flera år för att stimulera resandet, och både före och efter säsong, vilket är ännu viktigare för att kunna ha öppet på Gotland under hela året. Sedan har vi ju haft konkurrens under lång tid, framför allt från utlandet, så det är inget nytt för oss, säger Christer Bruzelius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!