Gotländsk besöksnäring jublade efter den gångna sommaren. Fler besökare, fler gästnätter och strålande väder.
LÄS MER: Det blev en rekordsommar
Att Gotlandsbåten bidrog till att ta fler turister än tidigare till Gotland var avgörande menar Pigge Werkelin, vd för Werkelinbolagen och en av delägarna i Gotlandsbåten.
LÄS MER: Gotlandsbåten ställer in trafiken för 2017
När Gotlandsbåten, trots många resande förra året, inte har de ekonomiska musklerna att fortsätta trafikera linjen, är det upp till Destination Gotland att se till så att besöksnäringen inte går bakåt, menar Pigge Werkelin. I sitt senaste inlägg på sin blogg är han dock mycket kritisk till Destination Gotlands agerande.
"Besöksnäringen på ön är helt beroende av hur Destination Gotland agerar", skriver han. "Tack vare monopolsituationen kan Destination Gotland över-prissätta biljetterna på sommaren med ibland flera tusenlappar, vilket kortsiktigt är bra för rederiets aktieägare, men mindre bra för oss som driver verksamhet på ön."
Han skriver också:
"Jag anser att besöksnäringen på ön missat minst 5 miljarder i intäkter den senaste avtalsperioden då minst 50 procent av besökarna fattas på grund av att Destination Gotland inte levererar tillräckligt med platser på tider som våra besökare vill resa på."
Läs hela Pigge Werkelins blogg här>>
Pigge Werkelin hävdar dessutom i blogginlägget att Destination Gotland ljuger om statistik för att framställa bolaget i en bättre dager. Han skriver om "ett hitte-på-rekord", där Destination Gotland gick ut med att resandet sommaren 2015 var det högsta någonsin. Det var det, om man inte räknade med Ölandstrafiken i 2010 års resesiffror. Då blev istället 2010 det bästa året.
"Den beräkningen vill Destination Gotland kalla ”fakta” och det ger en bild av hur man kan behandla fakta som PR-proffs", skriver han i bloggen.
Helagotland.se har talat med Destination Gotlands marknadschef Johan Lindvall som diskuterat statistiken med Pigge Werkelin på Facebook. Men Johan Lindvall vill inte kommentera kritiken alls. Det vill inte heller Destination Gotlands vd Christer Bruzelius.
Nils Nordenbrink, även han delägare i Gotlandsbåten, håller med Pigge om att statistiken är missvisande. Han har sedan länge bevakat statstik över färjetrafiken till och från Gotland.
– De tog inte med Ölandstrafiken, jag vet inte om det var medvetet eller om det var ett misstag. Det är egentligen rätt tramsigt att diskutera det här.
Nils Nordenbrink vill hellre prata om utmaningarna framåt. Han säger att kommande sommar blir avgörande. Märker turistnäringen att det blir färre besökare när konkurrensen från Gotlandsbåten uteblir kommer branschen bli mer intresserad av att stötta Gotlandsbåten ekonomiskt.
– Vi jobbar mot 2018 eller 2019. Det kan bli trafik igen redan 2018. Allt beror på hur det blir i sommar, säger Nils Nordenbrink.
Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.