DG tappar trots en rekordsommar

Destination Gotland tappade 3,9 procent av passagerarna under sommarmånaderna – trots att priserna dumpats och Gotland haft en rekordsommar. "Klart att det är allvarligt", säger marknadschefen Johan Lindvall.

MISSNÖJD. Johan Lindvall, Destination Gotlands marknads- och försäljningschef, är inte nöjd med att bolaget tappat passagerare i sommar.

MISSNÖJD. Johan Lindvall, Destination Gotlands marknads- och försäljningschef, är inte nöjd med att bolaget tappat passagerare i sommar.

Foto: Dennis Pettersson/Tommy Söderlund

färjetrafiken2016-09-06 12:26

Gotländsk besöksnäring jublar efter den gångna sommaren. Fler besökare, fler gästnätter och strålande väder.

LÄS MER: "Det har varit skitbra, rent ut sagt"

Men för Destination Gotland har juni, juli och augusti visat på negativa siffror jämfört med förra året. De har tappat 3,9 procent, vilket motsvarar 33 720 passagerare.

Detta trots att bolaget kampanjat hårt med låga priser, och trots att man ökat passagerarkapaciteten genom att låta m/s Gute gå som fraktbåt med bland annat farligt gods.

– Vi vill inte tappa någon passagerare. Vi har gjort satsningar på bättre turlista och flera kampanjer, men vi måste vara realistiska, i en konkurrenssituation kan det här uppstå, säger Johan Lindvall, Destination Gotlands marknads- och försäljningschef.

Gotlandsbåtens vd Ralph Axelson har tidigare uppskattat att det totala färjeresendet under vecka 25-32* ökat med 15,5 procent.

LÄS MER: Axelson om framtiden: "Det finns alltid förbättringar"

– Vår bedömning är att det totala båtåkandet ökat med elva procent, säger Johan Lindvall, vilket stämmer med Gotlandsbåtens uppskattning på 11,2* procent för samma period.

Han är inte nöjd med att ha tappat trots att den totala kakan ökat. Men Destination Gotland får enligt nu gällande tilläggsavtal kompensation från Trafikverket för att bolaget fått en konkurrent. Det avtalet gäller dock bara 2016. Nästa år är det ett nytt avtal som innebär konkurrens på lika villkor, vilket Rederi AB Gotlands nestor Eric D Nilsson berättat om i intervjuer med Helagotland.se tidigare.

LÄS MER: "Eric D: "Vi har inte gjort 'enorma' vinster

EXKLUSIV INTERVJU: Eric D: "Vi får bidrag för konkurrensen"

– Det är klart att det är allvarligt. Vi har ett övergripande mål att vi vill nå två miljoner passagerare under nästa period som startar 2017. Vi har satt en turlista för tillväxt och att vi ändå tappar är vi naturligtvis inte nöjda med.

Destination Gotland hade under juni till augusti cirka 840 000 passagerare, alltså enkelresor, jämfört med drygt 870 000 förra året.

– Vi kommer att hämta hem det här och fundera på vad vi kan göra inför kommande säsong, säger Johan Lindvall.

Konkurrenten Gotlandsbåten sålde 160 000 biljetter totalt.

– Det blev ungefär 150 000 resenärer på enkelresor eftersom det alltid är ett visst svinn, passagerare som bokat men som av olika anledningar inte reser, säger Gotlandsbåtens Ralph Axelson.

Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.

*Texten är korrigerad. I den tidigare versionen framgick inte att Gotlandsbåtens uppskattning av trafikökningen endast gällde veckorna 25-32.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om