Beslutet att låna ut Fårösundsledens färja Kajsa-Stina till Trafikverket under Almedalsveckan väckte kraftig kritik, både från politikerhåll och från arrangörerna av Bergmanveckan på Fårö.
– Överhuvudtaget tycker jag att det är respektlöst, trafiken är deras grunduppdrag. Det är tydligen viktigare att vara på ett evenemang i Visby än att bedriva sin kärnverksamhet, sade exempelvis Cristina Bernhardsson Ribeiro, platschef på Bergmancenter.
Under tiden som Kajsa-Stina var utlånad var tanken att färjan Vivi, som gått i Fårötrafiken sommartid de senaste åren, skulle fungera som ersättningsfärja. Hon fick dock propellerhaveri bara någon dag innan hon skulle börja färden på Fårösund, och i stället fick man ta in den betydligt mindre färjan Svea som ersättningsfärja.
Nu är Kajsa-Stina återigen tillbaka i trafik, och Svea finns kvar i Fårösund. Men enligt Mats Söderlund på Trafikverket har man dock haft svårt att få in Svea i trefärjesystematiken, som vanligtvis används under somrarna.
– Det handlar bland annat om att hon är en 20-bilarsfärja, vilket gör att hon får andra slottider. Hon är även en gammal färja som är lite svårare att manövrera. Utöver detta är hon också lastkänslig, och det kommer mycket tungt gods som ska över sundet. Allt det här har inneburit en utmaning för besättningen, och det har varit svårt att få in Svea i flödet.
Det har inkommit en del vittnesmål till Helagotland om långa färjeköer de senaste dagarna. Det är dock inget som Mats Söderlund fått några rapporter om.
– Jag var själv på Gotland fram tills igår, och vad jag sett så har vi lyckats hålla undan köerna väldigt bra med de två färjor som går. Besättningen kör på så gott de kan, och de står även nere på däck och dirigerar bilarna så att lastningen ska bli så effektiv som möjligt. Hittills har det fungerat bra, även om det varit fulla färjor både fram och tillbaka.
Han fortsätter:
– Det är beklagligt att det är såhär, men vi gör allt vi kan.
Nu är dock en lösning på väg. Från och med början av nästa vecka byts nämligen Svea ut mot en färja med namnet Freja.
– I storlek så är hon likvärdig med Bodilla och Kajsa-Stina. Hon har mycket bättre kapacitet, och hon kommer att passa in bättre på Fårösundsleden.