Hälso- och sjukvårdsförvaltningens omorganisation för att bromsa kostnadsutvecklingen har resulterat i en förtroendekris, enligt flera läkare. De upplever att tonläget mellan ledning och medarbetare är präglat av konflikt och misstänksamhet. Hälso- och sjukvårdsdirektör Maria Dalemar säger att hon tar åt sig kritiken, men upplever inte samma hårda tonläge i verksamheten.
– Hade vi inte drivit igenom de kostnadseffektiva lösningarna med hyrsjuksköterskestoppet och tidigareläggning av den årliga stängningen av vårdplatser inför sommarsäsongen, hade nog kritiken inte varit så hård. Flera medarbetare har uttryckt tydlig misstro mellan chefer och ledning, men när vi talar med medarbetare på plats har de inte lika klara problemformuleringar. Vi har ett ganska gediget arbete för att tydliggöra den interna informationen på gång nu, och vi hoppas att det ska underlätta för framtiden, säger hon.
LÄS läkarnas kritiska insändare här!
Hälso- och sjukvårdsnämnden har valt att inte införa någon ny omorganisation i nuläget, utan driver ett förbättringsarbete inom förvaltningen för att identifiera problemen inom organisationen.
– Nyckeln till en välfungerande organisation innebär alltid samarbete och att hitta fungerande arbetsformer, så det finns ett tydligt ansvar för helheten. Det är viktigt att vi identifierar helhetsproblemen innan vi låser fast oss i vilken organisation vi ska ha. En omorganisation löser inte alla problem. Vi måste samarbeta för att det ska funka. Därför kartlägger vi kritiken i samtal med läkarchefer, medarbetare och fackliga representater nu, säger Maria Dalemar.
LÄS Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande och hälso- och sjukvårdsdirektörens svar här!