Annelie om kampen mot hotelljätten: ”Aldrig mer”

När coronapandemin härjade fritt i början av 2020 skulle Annelie Fransson ha åkt till Portugal. Någon resa blev det aldrig och ännu har hon inte fått sina pengar återbetalade för resan, som gick upp i rök.

Flyget till Portugal blev inställt. I snart fyra år har Annelie Fransson kämpat för att få sin resa återbetald.

Flyget till Portugal blev inställt. I snart fyra år har Annelie Fransson kämpat för att få sin resa återbetald.

Foto: Håkon Mosvold Larsen

Gotland2024-01-24 19:00

Hon beskriver det som en skamfylld känsla, hur hon känner sig uppgiven och att hon faktiskt givit upp vid tillfällen. Annelie Franssons resa till Portugal i maj 2020 blev inte av på grund av pandemin, än i dag kämpar hon mot bokningsbolaget Hotels.com för att få sina pengar tillbaka. 

– Det är märkligt, men det är pinsamt på något sätt. Att behöva sitta i telefonkö så många timmar och inte bli tagen på allvar. Man känner sig ensam och väldigt liten när de stora bolagen vänder ryggen mot en, säger hon.

undefined
I Lissabon hade Annelie Fransson bokat ett hotell där hon aldrig checkade in, eftersom resan aldrig blev av.

Problemen började redan strax efter att resan ställdes in. Varken flygbolaget eller bokningsjätten ville ersätta kunderna, då de menade att planet faktiskt lyft och att Annelie då inte dök upp till sitt hotell på utsatt dag. 

– Det var en följetong det där, men sedan i höstas fick jag rätt mot flygbolaget och kunde bevisa att planet aldrig lyfte, eftersom det ju var pandemi, säger hon och fortsätter: 

– Jag hade egentligen gett upp mot Hotels.com eftersom de aldrig lyssnade och bara sa att planet hade gått enligt turlistan. Nu har jag något att visa upp och därför har jag tagit börjat om igen.

Nu har hon valt att anmäla Hotels.com till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. När hennes ärende nu finns hos nämnden hoppas hon att de kan lösa tvisten. Hon skriver i sin anmälan att trots åtskilliga försök genom kundtjänst så har hon inte kunnat få någon återbetalning för sitt boende på en summa av 6 189 kronor.

– Det är många timmar som jag lagt ned i telefonkö och väntat på att bli uppringd, men ingenting har hänt från bolagets sida. Till slut blev jag tvungen att kontakta ARN, så får vi se om det kan leda någonstans. 

undefined
Annelie Fransson har anmält bokningsbolaget till ARN.

Resan till Portugal som blev inställd är inte det enda exemplet på där Annelie Fransson haft problem med flygbolag. Hon drabbades även när flygbolaget Detur gick i konkurs, vilket skapade problem för flera resenärer från Gotland som fick sina resor inställda. Till de som drabbas och tvingas fajtas mot stora bolag här Annelie Fransson ett råd:

– Det är jobbigt, men det finns hjälp. Kammarkollegiet har hjälpt mig, flygförseningar.se likaså och nu hoppas jag ARN kan hjälpa till. Det behövs någon som kan hålla i taktpinnen.

Drar du dig för att boka via större sajter framöver?

– Det blir aldrig mer, aldrig. Det är en direkt konsekvens av det här.

undefined
Flyget till Portugal blev inställt. I snart fyra år har Annelie Fransson kämpat för att få sin resa återbetald.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!