Det var i måndags som polisen Pelle Setterwall berättade att passagerare struntar i bälte, och tillåts ståplats i överfulla bussar.
– Min stora skräck är att det händer en bussolycka med massa barn som varit stående på en buss, sa han.
Ove Sahlin är driftchef på Bergkvara Buss som svarar för kollektivtrafiken och skolskjutsar på ön. Han menar att det är skillnad på förarens ansvar.
– Barn ska sitta bältade, annars ska inte bussen rulla, säger han och syftar på skolbussarna.
När det gäller linjetrafiken är det svårare, menar han, och förarna kan bara uppmana passagerarna att använda bälte.
– Där kan inte förarna ansvara för de enskilda passagerarna och det är omöjligt för föraren att ha koll, säger han.
Precis som polisen Pelle Setterwall är Ove Sahlin övertygad om att bälte räddar liv vid en olycka.
– Absolut, det är bortom diskussion, säger han.
När det gäller undantagsregeln, som i dag tillåter 19 passagerare stående i mittgången även i hastigheter på 90 kilometer i timmen på landsväg, säger han att det är något som man försöker undvika – bland annat genom att sätta in förstärkningsbussar.
– Det är inte ett säkert sätt att resa på, konstaterar Ove Sahlin och menar att det främst är sommartid som passagerare tvingas stå i bussen, exempelvis på den hårt trafikerade linjen mellan Visby och Tofta badstrand.
Polisen planerar att göra riktade insatser för att kontrollera användandet av bälte i bussarna.