Ekonomisk återhämtning för Gotlandsbolaget

Gotlandsbolaget redovisar ett resultat på 326 miljoner kronor för det andra kvartalet i år. Förra året blev det en förlust på 49,8. Bolaget gjorde en reavinst på försäljning av fartyg på 291,7 miljoner. Rörelseresultatet stannade vid en liten vinst på 8,3 miljoner (minus 50,8 föregående år).

Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget: "Den ekomoniska återhämtningen har fortsatt".

Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget: "Den ekomoniska återhämtningen har fortsatt".

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2023-08-19 14:45

Samtidigt med kvartalsrapporten publicerar Gotlandsbolaget också delårsrapport för det första halvåret. 

Resultatet efter skatt inklusive reavinster vid försäljningar uppgick till 255,9 miljoner jämfört med ett negativt resultat på 151,6 miljoner förra året. Men i det resultatet ingår ett netto på fartygsförsäljningar på 261,2 miljoner och ett finansnetto 120,6 miljoner. Det justerade rörelseresultatet från trafiken första halvåret blev bättre än 2022, men ändå ett minus på 54,6 miljoner.

Vd Håkan Johansson kommenterar:

"Att resultatet är negativt under perioden är naturligt och följer den säsongsvariation en stor del av koncernen verkar inom."

undefined
Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget: "Den ekomoniska återhämtningen har fortsatt".

Han framhåller i sina kommentarer till delårsrapporten att Destination Gotland har fortsatt sin ekonomiska återhämtning. Sänkta drivmedelskostnader jämfört med 2022 har lett till sänkta snittpriser på färjorna, genom de kampanjpriser som Destination Gotland haft sedan april.

Antalet passagerare i Gotlandstrafiken minskade under kvartalet med 5,5 procent jämfört med föregående år. 

Håkan Johanssons kommentar:

"En minskning som till stor del kan förklaras med rådande lågkonjunktur och det allmänna kostnadsläget."

Avvecklingen av Hansa Destinations har bidragit till att intäkterna minskade, från 1 255 miljoner januari-juni 2022 till 927,1 i år. Men det har också bidragit till att kostnaderna minskade, från 1 404,5 till 981,7 miljoner. Gotlandsbolaget anger dock fler väsentliga förklaringar till skillnaden. Det är fartygsförsäljningar andra halvåret 2022 och första halvåret 2023, samt att förra året, men inte i år, så ingick poster som rörde Stockholms reparationsvarv.

Om Hansalinjen inte blev någon succé så framgår av rapporten att Gotlandsbolaget knyter stora förhoppningar till kryssningsfartyget M/S Birka Stockholm som man köpte i mars i år för 38 miljoner euro. I augusti, alltså utanför rapportperioden, har Viking Line köpt 50 procent av fartyget och ett gemensamt bolag ska bildas för trafik på rutterna Stockholm-Mariehamn och Stockholm-Mariehamn-Visby.

Lägre drivmedelspriser och, enligt vd:s kommentarer, "säkring av att inga ryska molekyler ingår i gasen" gör att Destination Gotland nu kan återgå till drift med LNG på Gotlandsfärjorna, i stället för det miljömässigt sämre bränslet marine gasoil.

undefined
Det allmänna kostnadsläget har minskat resandet för Destination Gotland ab, som är helägt av Gotlandsbolaget. Men Gotlandsbolaget redovisar ändå ett bättre resultat för kvartalet april-juni i år jämfört med förra året.

I och med försäljningen av Wisby Atlantic och Wisby Pacific i april så äger Gotlandsbolaget inte längre några tankfartyg.

Ytterligare några väsentliga händelser från det senaste kvartalet som lyfts fram i rapporten är:

Avsiktsförklaring om avtal med Austal, Australien, om design för planerade vätgasdrivna snabbgående katamaranen Gotland Horizon X.

Samarbete med H2 Green Steel för att utreda en anläggning för produktion av vätgas till framtida Gotlandssfärjor.

Håkan Johansson avslutar sina kommentarer till delårsrapporten med en passus om det kommande upphandlingsunderlaget för Gotlandstrafiken:

"Vi kommer att arbeta för ett fortsatt förtroende från såväl staten som det svenska folket i allmänhet, och gotlänningarna i synnerhet. Vi står väl rustade för att driva arbetet med att Gotland inte ska behöva välja mellan tillgänglighet och klimat och ser att vi har en viktig roll att fylla oavsett utfallet av upphandlingen."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!