De berörda sträckorna – som redogörs för i faktarutan nedan – består sammanlagt av 63 kilometer väg, berättar Bob Kolmodin. Arbetet kommer att inledas måndagen den 22 april och kommer att fortsätta i lite mer än en månad. 10 kilometer kommer att asfalteras, medan resten av sträckorna kommer att få ”tankbeläggning”.
– Det är en metod där man tillverkar beläggningen på plats vid vägen. Det upplevs som asfalt – men är grövre – och är vad de flesta vägarna också har sedan tidigare, säger Bob Kolmodin.
Enligt Trafikverket kommer arbetet att pågå under både dag- och kvällstid. På vissa sträckor kommer man först att lägga ny beläggning på ”spåren” – alltså den del av körfältet där bilarnas hjul oftast är placerade – och först senare fortsätta med hela vägen, berättar Bob Kolmodin.
Efter att arbetet har slutförts kommer det enligt honom att ligga en del löst grus kvar på vägarna. Innan det har sopats upp finns det därför risk för både stenskott och att det blir slirigt för trafikanterna.
– De första dagarna efter att arbetet är klart kommer vi därför att sätta upp skyltar och sänka hastigheten ordentligt. Därefter kommer det under en tid finnas skyltar med rekommenderad hastighet, säger Bob Kolmodin och fortsätter:
– Efter arbetet på väg 148 förra året så hade vi jättemånga stenskott. Man ska komma ihåg att det inte bara riskerar att drabba en själv, utan också kan träffa andra fordon.