Det finns flera diffusa krav i den nya färjeupphandlingens uppdragsbeskrivning. Bland annat står det att ”passagerare ska erbjudas möjlighet till hyttplatser”, men något antal framgår inte. Det står också att ”passagerare ska minst erbjudas enklare förtäring i form av kalla och varma drycker samt kalla och varma maträtter”, men inte i vilken utsträckning eller av vilken kvalitet.
För att reda ut dessa oklarheter och försöka få en tydligare bild över vad kraven på färjetrafikens kommande operatör faktiskt innebär, har Helagotland pratat med Karin Bergenås, nationell planerare på Trafikverket.
– Det handlar hela tiden om avvägningar i vad vi kan ställa krav på och vad som är proportionerligt. Vad är ett rimligt krav och vad skulle kunna vara konkurrenshämmande, säger hon.
När det gäller kravet på antal hytter på fartygen så är det inget man preciserat i tidigare avtal. Att hyttplatser finns är väldigt uppskattat, menar Karin Bergenås.
– Möjligheten ska finnas men det är upp till operatören att bestämma hur upplägget med antal ska se ut.
Skulle det räcka med två hyttplatser för att uppfylla kravet?
– Ja, rent hypotetiskt.
Karin Bergenås säger att den graden av frihet som operatören ges anses vara rimlig och att Trafikverket därför väljer att inte ha något minimikrav på antalet hyttplatser.
– Vi skulle aldrig kunna garantera hyttplatser och det skulle vi inte kunna göra även om vi haft en kravställning att det ska vara ett visst antal hytter.
Vad gäller den ”enklare förtäringen” så menar Karin Bergenås att det inte finns en definition av vad som faktiskt anses vara enklare.
– Vi vill att man ska kunna köpa mat och dryck ombord men det behöver inte vara en trestjärnig Michelin-krog. Vi som statlig myndighet kan inte kräva att det ska vara en viss kvalitet eller ett visst omfång på menyn.
Så länge det erbjuds kalla och varma drycker och maträtter så uppfylls alltså kravet. Menyns utbud är helt upp till operatören.
– Det gäller att hitta rätt avvägning i den här typen av krav och det är inte ett rimligt krav att styra omfång och kvalitet på menyn, säger Karin Bergenås.
Varken kraven kring hytter eller bespisning är nytt, utan det har sett likadant ut i tidigare avtal.
– Bara för att det har sett ut som det gjort under denna trafikperiod så kan vi inte säga att det kommer vara likadant i nästa, säger Karin Bergenås.
Även fast det rent hypotetiskt går att uppfylla kraven med en betydligt lägre standard än vad dagens trafik håller, så menar Karin Bergenås att operatören måste uppnå en viss grad av service.
– Det är ju inte så att vi inte bryr oss om upplevelsen och komforten ombord. I kontraktet finns det en paragraf om kundundersökningar där man som operatör behöver komma upp i vissa nivåer av kundnöjdhet. Gör man inte det behöver man komma tillrätta med nöjdhetsnivåerna.
I och med det nuvarande säkerhetspolitiska läget har oppositionen i riksdagen tidigare ställt sig frågande till utländska operatörer av färjetrafiken och krävt att säkerhetspolitiska aspekter ska vägas in i upphandlingen.
”Det är av väsentlig betydelse att den operatör som får ett förtroende av detta slag fullt ut värnar svenska säkerhetsintressen”, stod det i oppositionens utskottsinitiativ tidigare i år.
I dag körs samtliga Destination Gotlands fartyg under svensk flagg. Det är dock inget krav att fartygen måste vara under svensk flagg och i det nya avtalet står det att fartygen ska vara registrerade i en medlemsstat inom EU.
– Vad det skulle betyda att köra under annan flagg kan jag inte spekulera i. Dels för att det finns regler som säger att vi inte kan kräva svensk flagg och dels för att jag inte kan avväga för- och nackdelar, säger Karin Bergenås.
Hon fortsätter:
– Men det finns ju krav på eventuella anbudsgivare som måste fyllas så att vi kan försäkra oss om att det är ett seriöst företag.
Karin Bergenås vill också gärna betona att det självklart finns mer specifika krav i upphandlingens avtal som måste uppnås som operatör.
– Vissa krav ställer vi som exempelvis att fartygen måste klara en viss typ av is eftersom Gotland och Sverige ligger där det ligger. Det är en typ av rimligt krav för annars fungerar inte trafiken.