â Birka kommer att samarbeta med DG och dela mĂ„nga funktioner, sĂ€ger vd:n HĂ„kan Johansson.
Tanken Àr att rutten ska gÄ frÄn Stockholm, via Mariehamn till Visby och sedan vÀnda och gÄ tillbaka samma vÀg, alltsÄ frÄn Visby via Mariehamn med Stockholm som slutdestination.
â Som besökare skulle man kunna ta kryssningsfartyget via Mariehamn till Visby och fĂ„ en upplevelseresa och sedan resa hem med Destination Gotland, eller tvĂ€rtom, sĂ€ger HĂ„kan Johansson.
Kryssningstrafik Àr en betydligt personalintensivare verksamhet Àn Gotlandstrafiken och nyförvÀrvet kommer innebÀra en hel del nya jobb.
âDet rör sig om ett par hundra nya arbetstillfĂ€llen, sĂ€ger HĂ„kan Johansson och förklarar varför:
â Det handlar vĂ€ldigt mycket om att skapa upplevelser ombord, som mat och underhĂ„llning. Den verksamheten behöver mer personal Ă€n den typ av verksamhet som vi bedriver med Destination Gotland.
M/S Birka, som saknar bildÀck, kan ta 1 800 passagerare.
â Vi tror att den hĂ€r verksamheten ska kunna bli lönsam och ser det som ett komplement till Destination Gotlands verksamhet. Det Ă€r ett komplement men varje verksamhet ska kunna bĂ€ra sina kostnader och vara lönsam, sĂ€ger HĂ„kan Johansson.
I förra veckan kom Gotlandsbolagets bokslutskommuniké. DÀr beskrev HÄkan Johansson 2022 som ett "utmanande Är". Gotlandsbolaget hade visserligen stora intÀkter, bland annat reavinster pÄ nÀrmare 520 miljoner kronor frÄn flera fartygsförsÀljningar, men kostnaderna var Ànnu större.
Köpet av M/S Birka Stockholm gick pÄ cirka 430 miljoner kronor. Men att köpet av kryssningsfartyget skulle komma olÀgligt nÀr Region Gotland samtidigt begÀrt statliga pengar för att subventionera Gotlandstrafiken, hÄller HÄkan Johansson inte med om.
â Vi tror ju att ju mer vi utvecklar Gotland som besöksmĂ„l desto bĂ€ttre bas har vi för att bedriva Gotlandstrafiken effektivt, sĂ€ger han.
Stigande brÀnslepriser hade stor pÄverkan pÄ bolagets ekonomi 2022 och Destination Gotland gjorde ett tillfÀlligt brÀnslebyte frÄn LNG till gasoil, för att stÀvja kostnaderna. NÄgot HÄkan Johansson konstaterade kommer att ge "ett hack i vÄr klimatfÀrdplan".
Ăven M/S Birka gĂ„r pĂ„ gasoil.
â Det Ă€r gasoil och den Ă€r inte kompatibel med LNG, men vi har en vĂ€ldigt ambitiös klimatfĂ€rdplan och tittar pĂ„ möjligheter att minska utslĂ€ppen, sĂ€ger HĂ„kan Johansson.
En stor skillnad mellan Birka och fartygen som kör Gotlandstrafiken Àr hastigheten. Medan GotlandsbÄtarnas servicefart ligger pÄ 28,5 knop, ligger Birkas pÄ runt 20 knop.
â Det Ă€r en ganska mycket lĂ€gre hastighet, men det Ă€r en helt annan produkt. Det handlar om en upplevelseresa och inte att sĂ„ snabbt som möjligt ta sig frĂ„n punkt a till punkt b. LĂ€gre fart innebĂ€r ocksĂ„ ett lĂ€gre energibehov, sĂ€ger HĂ„kan Johansson.
Att ni nu ger er in i kryssningstrafiken, Àr det ett steg bort frÄn Gotlandstrafiken?
â Nej, verkligen inte. Vi Ă€r lika engagerade i Gotlandstrafiken som vi varit i 160 Ă„r.
SÄ Destination Gotland kommer att lÀgga ett anbud för nÀsta upphandlingsperiod, som gÀller frÄn 2027?
â Nu har jag inte underlaget Ă€nnu men sjĂ€lvklart ser vi det som naturligt för oss att försöka vinna nytt förtroende för att bedriva Gotlandstrafiken, sĂ€ger HĂ„kan Johansson.