Gotlandsbolaget om statliga fÀrjor: "FörsÀmringar"

Rederi AB Gotland tycker inte att Trafikverkets förslag om statligt Àgda fÀrjor till Gotland Àr en bra idé. Risken finns att kommunikationerna blir sÀmre vilket i sin tur fÄr stora konsekvenser för det gotlÀndska samhÀllet.

Rederi AB Gotland har flera invÀndningar mot Trafikverkets rapport om framtidens fÀrjetrafik. Företaget menar bland annat att det finns risk för en försÀmrad samhÀllsutveckling.

Rederi AB Gotland har flera invÀndningar mot Trafikverkets rapport om framtidens fÀrjetrafik. Företaget menar bland annat att det finns risk för en försÀmrad samhÀllsutveckling.

Foto: Joakim Nyberg

Gotland2022-01-10 06:03

Trafikverket har utrett hur trafiken till och frÄn Gotland ska skötas frÄn Är 2033. De föreslÄr att fÀrjorna i framtiden ska Àgas av staten och driften ska upphandlas och skötas av ett företag. Nuvarande system innebÀr att ett privat rederi bÄde Àger fÀrjorna och driver trafiken. Trafikverkets rapport har varit ute pÄ remiss till ett antal myndigheter, företag och organisationer och GA Àr först med att ta del av Rederi AB Gotlands svar till regeringen.

Bolaget inleder sitt svar med att de Àr positiva till att Trafikverket vill minska miljöpÄverkan och att de vill fÄ in fler anbud. Men Gotlandsbolaget Àr ocksÄ kritiska till flera delar av rapporten.

– Vi tycker att man gör ett motsatsförhĂ„llande mellan att ha en positiv samhĂ€llsutveckling och att nĂ„ klimatmĂ„len, det hĂ„ller vi inte med om. Vi anser att det Ă€r fullt möjligt att stĂ€lla om trafiken och anvĂ€nda ny teknik och andra brĂ€nslen för att inte flytta Gotland lĂ€ngre bort frĂ„n det svenska fastlandet, sĂ€ger HĂ„kan Johansson, vd pĂ„ Rederi AB Gotland. 

Destination Gotlands tvÄ nyaste fÀrjor drivs med LNG-gas. I framtiden tror Gotlandsbolaget pÄ fartyg drivna av vÀtgas, en helt fossilfri drift.
Destination Gotlands tvÄ nyaste fÀrjor drivs med LNG-gas. I framtiden tror Gotlandsbolaget pÄ fartyg drivna av vÀtgas, en helt fossilfri drift.

Rederiet anser ocksÄ att fokuset pÄ att minska statens kostnader Àr för stort och att det saknas ett gotlÀndskt perspektiv pÄ trafiken.

– Man öppnar upp för kraftiga försĂ€mringar: förlĂ€ngda överfartstider, att utreda enhamnsalternativet och sĂ„ vidare. Och det Ă€r klart att försĂ€mrar man kommunikationerna till Gotland sĂ„ Ă€r risken stor att det bli en negativ utveckling för det gotlĂ€ndska samhĂ€llet, sĂ€ger HĂ„kan Johansson.

Gotlandsbolaget har ocksÄ invÀndningar mot Trafikverkets sÀtt att rÀkna pÄ statens kostnader för att köpa de fartyg som krÀvs för att klara trafiken. Dessutom ser de brister i verkets analyser om framtida brÀnslekostnader och att de underskattar teknikutvecklingen för en mer klimatsmart sjöfart.

– Vi har lanserat ett koncept som Ă€r en nyutvecklad turbinlösning dĂ€r man kombinerar gasturbiner med Ă„ngturbiner. Med det man driva fĂ€rjorna pĂ„ vĂ€tgas vilket ger en helt fossilfri drift. Vi tror att ett sĂ„dant fartyg kan vara i drift 2030, sĂ€ger HĂ„kan Johansson.

HÄkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland, tror att det gÄr att nÄ klimatmÄlen utan att försÀmra kommunikationerna mellan Gotland och fastlandet.
HÄkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland, tror att det gÄr att nÄ klimatmÄlen utan att försÀmra kommunikationerna mellan Gotland och fastlandet.

Även organisationen Svensk sjöfart har svarat pĂ„ remissen om Gotlandstrafiken. De menar att konkurrens Ă€r det bĂ€sta sĂ€ttet att hushĂ„lla med statens resurser och eftersom Trafikverkets uppdrag har varit att ta fram förslag pĂ„ hur staten kan bedriva trafiken sĂ„ finns en risk att trafiken i framtiden inte blir samhĂ€llsekonomiskt effektiv. De skriver ocksĂ„ att de finns brister i berĂ€kningarna av statens kostnader och att Trafikverket underskattar risken med inköp och skötsel av fartyg.

Energimyndigheten tar inte stĂ€llning till frĂ„gan om Ă€gandet. De efterlyser i sitt svar en analys av hur tillgĂ€ngligheten till Gotland pĂ„verkas om fĂ€rjorna körs med lĂ€gre hastighet och/eller fĂ€rre turer. 

Upphandlingsmyndigheten Àr positiv till att staten ska Àga fartygen. Det skulle göra att Gotlandsbolagets "försprÄng pÄ marknaden" skulle minska och ge fler företag pÄ marknaden möjlighet att lÀmna anbud pÄ driften. Konkurrensverket gÄr ocksÄ pÄ Trafikverkets linje men bara om "nuvarande krav pÄ turtÀthet, fÀrdhastighet och kapacitet bibehÄlls".

Enligt NaturvÄrdsverket stÄr Gotlandstrafiken för en stor andel av klimatutslÀppen frÄn inrikes sjöfart.
Enligt NaturvÄrdsverket stÄr Gotlandstrafiken för en stor andel av klimatutslÀppen frÄn inrikes sjöfart.

Även NaturvĂ„rdsverket stĂ€ller sig bakom statsĂ€gda fĂ€rjor. De menar att Trafikverkets förslag ger möjlighet till lĂ„g kostnad för anskaffning av fartyg och ger staten rĂ„dighet över fartygen sĂ„ att de kan minska sina utslĂ€pp av vĂ€xthusgaser.

Framtidens fÀrjetrafik

Trafikverket har utrett fyra affĂ€rsmodeller: fortsĂ€tta som i dag, statligt Ă€gda eller hyrda fĂ€rjor, samt hela Gotlandstrafiken i statlig regi. 

Kostnaden har varit en viktig faktor.

Trafikverket förordar den modell dÀr staten Àger fÀrjorna och driften upphandlas. Det skulle enligt verket bli 300 miljoner kronor billigare Àn dagens upplÀgg.

Rapporten frÄn Trafikverket har varit pÄ remiss till cirka 60 instanser och sista svarsdag till infrastrukturdepartementet Àr mÄndag 10 januari.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!