"Tittar man på helheten så fungerar färdtjänsten bra"

Gotlands kollektivtrafikchef Jyrki Vainio säger att man tar varje klagomål gällande färdtjänsten på allvar, men menar att den totala leveransen trots allt är god.

Jyrki Vainio, chef för regionens kollektivtrafikenhet, säger att färdtjänsten i stort fungerar bra på Gotland, trots att antalet klagomål ökat kraftigt.

Jyrki Vainio, chef för regionens kollektivtrafikenhet, säger att färdtjänsten i stort fungerar bra på Gotland, trots att antalet klagomål ökat kraftigt.

Foto: Malin Stenström/arkiv

Gotland2021-05-04 07:09

Antalet klagomål på den gotländska färdtjänsten har mångdubblats sedan DRT Solutions tog över samordningen, men Gotlands kollektivtrafikchef Jyrki Vainio är trots det nöjd med hur tjänsten bedrivs.

Multisjuka Marianne Lundvall, som länge använt färdtjänst, är starkt kritisk mot hur det fungerat det senaste halvåret.

– Vi ska inte förneka eller negligera några klagomål, men tittar man på helheten så fungerar tjänsterna bra. Under årets första tre månader genomfördes 18 000 färdtjänst- eller sjukresor, och över 99 procent av dem genomfördes utan anmärkning. Jag har full respekt och ber om ursäkt till dem som råkar ut för fel, men det handlar som sagt om enstaka fel, och de är nästan omöjliga att undvika när det handlar om trafiksystem, säger han.

När P4 Gotland granskade problemen med färdtjänsten i höstas så sade Jyrki Vainio att allt måste fungera inom en månad, "annars är det dags för vite". Trots att antalet klagomål ligger på samma nivå nu som då så menar kollektivtrafikchefen att det inte är aktuellt att utkräva vite från DRT Solutions.

– När jag uttalade mig så hade jag bilden av att totalleveransen var betydligt sämre än den faktiskt var. När jag tittat närmare på det så är det alltså mindre än 1 procent av alla resor som föranlett ett klagomål.

Jyrki Vainio vill inte kommentera några enskilda händelser, men säger att man tar varje klagomål på allvar. Han uppmanar även alla som råkar ut för problem att höra av sig.

– Låt inte bli att höra av er, utan det är viktigt för oss att vi får veta vad ni varit med om. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!