Utvecklar app för fler publika laddstolpar

För ett par år sedan noterade Mack Wesley i Tofta att det fanns för få laddstolpar för elbilar på Gotland. Det borde finnas en app så att privatpersoner kunde dela sina laddpunkter, tänkte han.

Björkhaga strandby är ett företag som nappat på idén och nu har sex publika laddpunkter anslutna till appen.

Björkhaga strandby är ett företag som nappat på idén och nu har sex publika laddpunkter anslutna till appen.

Foto: Sofie Regnander

Gotland2023-07-24 12:10

Bristen på publika laddstolpar blir värre för varje år. Det konstaterade M Sverige, tidigare Motormännen, när de presenterade sin årliga granskning av det publika laddstolps-utbudet i Sverige tidigare i år. 

Enligt M Sverige, som sammanställt statistik från branschorganisationen PowerCircle, finns det i dag 450 000 laddbara bilar i Sverige och för att uppnå EU:s målsättning om max tio laddbara bilar per publik stolpe – borde det finnas 45 000 publika laddstolpar, men det finns bara 18 000. 

Liksom förra året är Gotland jämte Jämtland de enda två länen i Sverige som faktiskt uppfyller EU:s målsättning. Men det så kallade CPEV-talet – måttstocken som anger antalet laddbara bilar per publik laddstolpe och som enligt EU bör ligga på 0,1 – minskar på både Gotland och Jämtland. 

Förra året var Gotlands CPEV-tal 0,14. I år har det sjunkit till 0,13. Faktum är också att det så kallade CPEV-talet inte tar hänsyn till att Gotland är en stor turistdestination, det vill säga ett län där det rullar betydligt fler laddningsbara bilar på vägarna sommartid.

En som noterade bristen på laddstolpar för ett par år sedan är Mack Wesley som bor i Tofta. Ofta såg han elbilar snurra runt i sitt kvarter sommartid i jakten på en publik laddplats som inte fanns – samtidigt som det fanns massor av lediga privata laddplatser. 

undefined
Mack Wesley, vd och grundare av företaget Reload, har stora planer för appen som han hoppas ska bidra till att det blir lättare att hitta publika laddstolpar.

– Jag tänkte att jag borde kunna hyra ut min laddbox – att det borde finnas en app för det. Men det gjorde det inte, berättar han.

Mack Wesley är egentligen musiker och bodde en period i USA och använde sig då av Airbnb – "innan det ens var känt i Sverige". Han tyckte det var en smart lösning och kunde inte släppa tanken på en liknande app där privatpersoner skulle kunna dela sina laddstolpar.

– Att bygga publika laddpunkter för att nå EU:s målsättning är nästan omöjligt att hinna med. Kan vi istället dela laddpunkter med varandra så funkar det, säger Mack Wesley och fortsätter:

 – Jag kontaktade min vän Niklas Ljungqvist som jag vet är en driven entreprenör med bra investerar-kontakter. Vi jobbade en helg.

Strukturen lades upp, företagsnamn och loggor togs fram. Måndagen efter den intensiva helgen genomförde Mack och hans kompis en första pitch och drog in investeringar på en miljon kronor. "Sen har det rullat på", summerar Mack, som numera är vd för företaget "Reload".

– Vi är nu Sveriges största delningstjänst främst för privatpersoner när det gäller publika laddstolpar, men vi ser också ett behov av delning för företag och bostadsrättsföreningar. Till exempel sitter vi nu med ett stort bolag som inte vågar köra fossilfritt när de jobbar på Gotland för att det finns för få laddpunkter. Då kan vi erbjuda privatpersoner eller ett annat företag att dela till det här bolaget. Det handlar om att dela på resurserna på ett smart sätt.

undefined
Björkhaga strandby är ett företag som nappat på idén och nu har sex publika laddpunkter anslutna till appen.

Med hjälp av den nya appen, som är gratis att ladda ner för privatpersoner, kan man alltså dela sin laddbox, själv bestämma avgift och när den är tillgänglig. Reload tar ut en avgift för märkning av laddstolparna och en viss procent på laddavgiften.

För närvarande är 31 publika laddpunkter på Gotland uppkopplade i appen och nyligen gick Robert Wagman, ägare till All El Gotland och Solaris Energi, in som delägare i Reload. 

– Det görs i genomsnitt 16 laddningar om dagen och antalet ökar dag för dag. Tack vare ett kontrakt med All El Gotland har vi en prognos att nå 200 publika laddpunkter nästa sommar, vilket gör att vi blir största aktören för publik laddning på Gotland, säger Mack.

Reload är förstås inte det enda företaget som har ambitionen att rida på vågen av affärsmöjligheter inom elbilsområdet just nu, men frågan är om de inte är bland de envisaste. För knappt ett år sedan lyckades de att med hjälp av utnötningstaktik bli upptagna i "Sting" som är världens största inkubator/accelerator och hjälper entreprenörer att utveckla sina affärsidéer.

– Mycket av det vi har åstadkommit är egentligen omöjligt, eftersom vi har tagit fram tekniken själva. Vår största konkurrent fick 600 miljoner av Daniel Ek och har ett app-team på nästan 100 personer. Vi har två personer som sitter och knackar koder – så det är verkligen David mot Goliat, skrattar Mack och fortsätter: 

– Vi är kanske en av de mindre aktörerna, men i och med att vi jobbat mycket mot privatpersoner som inte så många tänkt på så tror jag att vi kommer att lyckas.

Mack Wesley säger att Reloads app går ut på att dela resurserna på ett smart sätt.
Mack Wesley säger att Reloads app går ut på att dela resurserna på ett smart sätt.
Elbilar och laddstolpar

Enligt M Sveriges sammanställning av branschorganisationen PowerCircles statistik fanns det 166 publika laddstolpar på Gotland 2022. I år har antalet ökat med 28 procent till 212.

Antalet laddbara bilar på Gotland var 1 190 under 2022. Antalet ökade med 36 procent till 1 618 i år.

Gotlands CPEV-tal var förra året 0,14. I år har det sjunkit till 0,13.

Källa M Sverige

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!