Nya avbokningsavgiften kan slå mot företagen

Den nya avgift för sena avbokningar av godstransporter som Destination Gotland ska införa, kan göra transporter både dyrare och krångligare för öns företag.

Ryftes levererar 95 procent av sin produktion till fastlandet. Det innebär mellan tio och tolv tusen ton om året.

Ryftes levererar 95 procent av sin produktion till fastlandet. Det innebär mellan tio och tolv tusen ton om året.

Foto: Emil Lundberg

Gotland2024-01-14 15:00

Den 1 mars börjar nya regler att gälla för den som transporterar gods på Destination Gotlands färjor. Det innebär att åkerierna måste betala en viss del av biljettpriset för sena om- eller avbokningar. Men avgiften kommer inte bara att drabba åkerierna, i förlängningen kan även öns företag tvingas vara med och betala. Ett av de företagen är Ryftes grönsaker, som varje år fraktar runt tio till tolv tusen ton gods till fastlandet med färjorna.

– Vill rederiet ha 20 eller 50 procent extra om du bokar av så kommer ju de här kostnaderna att tas ut någonstans. Då är det tyvärr så att det kommer att slås ut på alla fraktköpare, säger Karin Andersson, vd för Ryftes.

Risken finns att det här blir dyrare för er?

– Ja, det går tyvärr inte att blunda för.

undefined
Ryftes vd, Karin Andersson, tror att avgifterna kan betyda ökade kostnader för de företag på ön som fraktar gods med färjorna.

Destinationens nya system innebär bland annat att åkerierna får betala 20 procent av priset om de bokar av inom 48 timmar före färjans avgång. Tidsfristen blir ett problem för Ryftes.

– 48 timmar innan har vi inte full koll på våra beställningar. Vi får ju en del av beställningarna på eftermiddagen innan leveransdag, men en del får vi förmiddagen samma dag som det ska lastas iväg, så det kan bli problematiskt, säger Karin Andersson. Hon fortsätter:

– Vid större ordrar och kampanjer så kommer det att kräva att vi får bättre prognoser från våra kunder.

Det finns också en risk att företaget inte skulle kunna leverera allt som beställts.

– Om åkeriet till exempel inte har vågat boka upp mer än en bil och ett släp och vi sedan skulle vilja skicka fler pallar så går inte det. Då får man ju en missnöjd kund som får kompletteringshandla hos en annan leverantör så på sikt tappar man ju marknad, säger Karin Andersson.

undefined
Ryftes levererar 95 procent av sin produktion till fastlandet. Det innebär mellan tio och tolv tusen ton om året.

Även politikerna ser risker med de nya avbokningsavgifterna.

– Det är ju vår landsväg och då blir det här jätteknepigt för transporterna. Och i slutänden så blir det ju företagen och vi konsumenter som får betala, säger Eva Nypelius (C).

– De omedelbara risker jag ser är osäkerhet i både producentled och transportled och att det kan öka priset på varor till och från Gotland, säger regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S).

Meit Fohlin vill avvakta resultatet från ett planerat möte mellan åkeribranschen och Destination Gotland men har också ett par möjliga handlingsalternativ.

– Det vi behöver göra i nästa steg är att träffa branscherna och kanske diskutera i trafikrådets styrelse hur vi ska agera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!