Ett fartyg utanför Gotlands östkust förser den ryska skuggflottan med brÀnsle, visar en granskning som SVT nyheter gjort. M/S Zircone, som fartyget heter, har flertalet gÄnger under Äret legat ankrat utanför Gotlands östra kust och fÄtt nÀrmast dagliga besök av ryska fartyg. Det fungerar dÄ som en slags sjömack strax utanför svenskt territorialvatten.
Den ryska skuggflottan innebÀr Àldre ryska fartyg som gÄr under annan flagg. Ett fenomen som uppstÄtt för att kringgÄ de vÀstliga sanktionerna mot Ryssland och som kritiserats eftersom de gamla fartygen innebÀr stora risker för miljön.
Zircone gÄr under cypriotisk flagg och drivs av det lettiska bolaget Fastbunkering. Under tisdagen försÄg Zircone det Panama-flaggade fartyget Baron I med brÀnsle, en oljetanker byggd 2004 som utgÄtt frÄn Primorsk i Ryssland.
â Varför de bunkrar dĂ€r vet jag inte, och det Ă€r ju inte heller förbjudet det de gör. DĂ€remot kan man frĂ„ga sig om det Ă€r moraliskt, sĂ€ger HĂ„kan AndrĂ©, inspektör för Internationella transportarbetarfederationen (ITF).
Han jobbar med att inspektera dessa fartyg för att se att allt gÄr rÀtt till för de anstÀllda, men sÄ lÀnge som Zircone inte lÀgger till i svensk hamn Àr han maktlös, dÄ det Àr en förutsÀttning för att genomföra inspektionerna.
â Jag har kollat pĂ„ Zircone lĂ€nge, men det Ă€r ett jĂ€tteomrĂ„de vi ska tĂ€cka. Vi Ă€r tre inspektörer i Sverige just nu. Det Ă€r en otroligt ojĂ€mn kamp och ska man ha information mĂ„ste man gĂ„ ombord.
Fartyget har inte heller nÄgot ITF-avtal, som Àr mÄlet för ITF-inspektörerna vÀrlden över. DÀrför har besÀttningen ocksÄ rÀtt att neka HÄkan André eller nÄgon av hans kollegor att komma ombord pÄ bÄten. Han vet dÀrför heller inte vilka som arbetar pÄ Zircone, men han vore inte förvÄnad om besÀttningen Àr rysk.
â SĂ„na rederier som har huvudkontor i Baltikum har ofta rysk besĂ€ttning, sĂ€ger han.
Det har höjts oroliga röster för att skuggflottan kan leda till oljekatastrofer i Ăstersjön. Med den flytande bensinstationen innebĂ€r det att stora mĂ€ngder brĂ€nsle fraktas mellan fartygen, samtidigt som skuggflottan tillbringar lĂ€ngre tid utanför den gotlĂ€ndska kusten.
ĂndĂ„ har Transportstyrelsen gett det lettiska bolaget tillĂ„telse att frakta ut brĂ€nsle till fartyget, inom svensk ekonomisk zon. Bolaget bryter nĂ€mligen inte mot nĂ„gra regler.
Till SVT sĂ€ger företaget Fastbunkering att âde trĂ€nar besĂ€ttningen, hĂ„ller sig inom ramen för EU:s regler och att det vore mindre sĂ€kert om ingen tankade fartygen ur skuggflottanâ.