Ryska skuggflottan har flytande mack utanför Gotland

Ett cypriotiskt flaggat tankerfartyg har under mÄnader legat ankrat utanför Gotlands kust och försett den ryska skuggflottan med brÀnsle.

Det Ă€r rakt ut i Östersjön utanför Slite som tankfartyget legat ankrat.

Det Ă€r rakt ut i Östersjön utanför Slite som tankfartyget legat ankrat.

Foto: Dennis Pettersson/Helagotland.se

Gotland2024-04-09 15:55

Ett fartyg utanför Gotlands östkust förser den ryska skuggflottan med brĂ€nsle, visar en granskning som SVT nyheter gjort. M/S Zircone, som fartyget heter, har flertalet gĂ„nger under Ă„ret legat ankrat utanför Gotlands östra kust och fĂ„tt nĂ€rmast dagliga besök av ryska fartyg. Det fungerar dĂ„ som en slags sjömack strax utanför svenskt territorialvatten. 

Den ryska skuggflottan innebĂ€r Ă€ldre ryska fartyg som gĂ„r under annan flagg. Ett fenomen som uppstĂ„tt för att kringgĂ„ de vĂ€stliga sanktionerna mot Ryssland och som kritiserats eftersom de gamla fartygen innebĂ€r stora risker för miljön. 

Zircone gĂ„r under cypriotisk flagg och drivs av det lettiska bolaget Fastbunkering. Under tisdagen försĂ„g Zircone det Panama-flaggade fartyget Baron I med brĂ€nsle, en oljetanker byggd 2004 som utgĂ„tt frĂ„n Primorsk i Ryssland. 

– Varför de bunkrar dĂ€r vet jag inte, och det Ă€r ju inte heller förbjudet det de gör. DĂ€remot kan man frĂ„ga sig om det Ă€r moraliskt, sĂ€ger HĂ„kan AndrĂ©, inspektör för Internationella transportarbetarfederationen (ITF). 

Han jobbar med att inspektera dessa fartyg för att se att allt gĂ„r rĂ€tt till för de anstĂ€llda, men sĂ„ lĂ€nge som Zircone inte lĂ€gger till i svensk hamn Ă€r han maktlös, dĂ„ det Ă€r en förutsĂ€ttning för att genomföra inspektionerna. 

undefined
Fartyget gÄr under cypriotisk flagg och tillhör ett lettiskt rederi, men verkar i huvudsak förse ryska fartyg med brÀnsle. Ett upplÀgg som anvÀnds eftersom sanktionerna mot Ryssland innebÀr att ryska fartyg inte fÄr lÀgga till i EU:s hamnar.

– Jag har kollat pĂ„ Zircone lĂ€nge, men det Ă€r ett jĂ€tteomrĂ„de vi ska tĂ€cka. Vi Ă€r tre inspektörer i Sverige just nu. Det Ă€r en otroligt ojĂ€mn kamp och ska man ha information mĂ„ste man gĂ„ ombord. 

Fartyget har inte heller nÄgot ITF-avtal, som Àr mÄlet för ITF-inspektörerna vÀrlden över. DÀrför har besÀttningen ocksÄ rÀtt att neka HÄkan André eller nÄgon av hans kollegor att komma ombord pÄ bÄten. Han vet dÀrför heller inte vilka som arbetar pÄ Zircone, men han vore inte förvÄnad om besÀttningen Àr rysk.

– SĂ„na rederier som har huvudkontor i Baltikum har ofta rysk besĂ€ttning, sĂ€ger han. 

Det har höjts oroliga röster för att skuggflottan kan leda till oljekatastrofer i Östersjön. Med den flytande bensinstationen innebĂ€r det att stora mĂ€ngder brĂ€nsle fraktas mellan fartygen, samtidigt som skuggflottan tillbringar lĂ€ngre tid utanför den gotlĂ€ndska kusten. 

ÄndĂ„ har Transportstyrelsen gett det lettiska bolaget tillĂ„telse att frakta ut brĂ€nsle till fartyget, inom svensk ekonomisk zon. Bolaget bryter nĂ€mligen inte mot nĂ„gra regler. 

Till SVT sĂ€ger företaget Fastbunkering att ”de trĂ€nar besĂ€ttningen, hĂ„ller sig inom ramen för EU:s regler och att det vore mindre sĂ€kert om ingen tankade fartygen ur skuggflottan”. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!