Trafikverkets förslag om statligt ägda färjor och upphandlad drift har fått häftig kritik av såväl Destination Gotland som regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C). Nu går även Tillväxt Gotland till storms.
– Rapporten har inte varit rolig läsning för oss som jobbar med att utveckla Gotland och vill att verksamheter växer och fler företag etablerar sig. Det är oroande, skriver Paul "Dino" Larsson och Roger Hammarström, som är ordförande respektive verksamhetschef på Tillväxt Gotland, på föreningens blogg.
Enligt dem innebär Trafikverkets förslag att man öppnar för försämring i kommunikationerna och att idéerna går på tvärs med de gotländska ståndpunkterna om snabba, täta och överfarter med färja till konkurrenskraftiga priser.
– Det skulle påverka servicegraden negativt med längre överfartstid, sämre turtäthet och ändrade rutter. Att enbart erbjuda trafik mellan Västervik och Visby – för att det är kortaste sträckan – skulle medföra stora, negativa konsekvenser.
De framför att detta skulle vara illa för näringsliv och ekonomisk tillväxt. Att det handlar om en ren överlevnadsfråga för ön.
– Staten har ingen erfarenhet av att äga och driva passagerarfartyg och saknar vana av att projektera och bygga fartyg av den typen. Därtill saknas kunskap om storskalig godstrafik. Att konkurrera med privata aktörer skulle kunna påverka alla som bor och verkar på Gotland, skriver Larsson och Hammarström.