"En katastrof", "oacceptabelt", "att backa in i framtiden". Reaktionerna var minst sagt kraftfulla under onsdagen, efter att Trafikverkets rapport blev offentlig.
Något som förvånar myndighetens presschef Bengt Olsson:
– En sådan här storm brukar ju ske kring ett beslut, eller när något är mer definitivt. Det vi har gjort är enbart en utredning, sedan är det politiken som äger beslutet, säger han.
Gällande förslaget om statligt ägda färjor, med upphandlad drift, tror Trafikverket att det på ett effektivt sätt kan få igång konkurrensen.
– Det har ju varit någon typ av monopolsituation, eftersom instegskostnaden är så hög. Vi ser en möjlighet att göra på ett annat sätt.
Men reaktionerna under onsdagen handlade mer om skrivelserna kring klimatmål, kostnader, överfartstider och alternativa hamnar.
– När det gäller miljöfrågan är det så att alternativa bränslen kommer ge ökade kostnader. Vill man inte ha det måste man se på andra lösningar, som att sänka hastigheten, säger Bengt Olsson.
Var det en förutsättning för utredningen, att staten inte ska betala mer?
– Ja, vi skulle undersöka vad man kan göra utan att statens kostnader ökar.
Bengt Olsson understryker flera gånger att det inte är Trafikverket som bestämmer hur Gotlandstrafiken ska se ut i framtiden:
– Vi lyfter bara fram förutsättningarna som besluten ska tas på. Nu kommer infrastrukturdepartementet att göra en remissrunda, sedan ska politiken fatta beslut.