I denna digitala tidsålder väljer polisen nu en helt annan väg, för att få ner antalet personer som drabbas av telefonbedrägerier. För närvarande pågår arbetet med att skicka ut 1,2 miljoner fysiska vykort, till svenska hushåll där det finns någon eller några personer över 70 år. Detta är nämligen målgruppen, som oftast drabbas av denna brottslighet.
Vykortet kommer att innehålla följande information:
1. Lägg på luren
Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släkting, från banken, ett företag eller en myndighet.
Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.
2. Logga inte in
Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan.
Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.
3. Lita inte på den som ringer
Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.
Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.