LÄS: Gotlandsbåten kör till Nynäshamn
Kommer det ändå att bli dagliga turer till Västervik?
– I princip kan vi köra en tur till Västervik och en tur till Nynäshamn varje dag. Sedan kan vi av praktiska skäl exempelvis dra ner turerna en dag i veckan. Vi jobbar febrilt med turlistan just nu och ingenting är ännu spikat, säger Ralph Axelson.
Planerna har hela tiden varit två turer per dag, för att det ska vara ekonomiskt hållbart. Den nya linjen innebär att Västervik får dela kapaciteten med Nynäshamn.
Harald Hjalmarsson (M), oppositionsråd, var kommunstyrelsens ordförande i Västervik fram till förra valet. Han har arbetat mycket för att få trafik mellan Västervik och Visby.
Han ser inte glesare trafik som ett hårt slag för Västervik.
– Nej, det är mycket viktigare vilka avgångstiderna blir och även under hur lång period man kommer att trafikera. Vi är måna om attraktiva avgångstider som passar in i de mönster som våra besökare har. Vi ser också en stor fördel om man kan förlänga säsongen, både före och efter, säger Harald Hjalmarsson.
Det viktigaste för Västervik är att det blir en långsiktig lösning, enligt Harald Hjalmarsson.
Han tror att det tar några år innan man etablerat Västervik-Visby som destination. När det gäller kapaciteten på Västervikslinjen så vet han inte riktigt vad minskad turtäthet innebär.
– Om det blir slutsålda färjor så kan man förstås diskutera om det inte ska bli en tur till, men jag ser det här som något som ska diskuteras och analyseras när trafiken väl är igång, säger Harald Hjalmarsson.
En annan fråga är var Gotlandsbåten ska ligga i Nynäshamn. Det finns plats för Gotlandsbåten i hamnen som har tre kajplatser, säger Ralph Axelson:
– Vi kan nog utgå ifrån att vi inte kommer att ha samma färjeläge som Destination Gotland, men det är hamnen som avgör vilken kajplats vi får.