Kappelshamnsbor kritiska efter vattenstrulet: ”Har sökt svar”

Bristfällig kommunikation och sent agerande. Boende i Kappelshamn riktar nu kritik mot regionens hantering av vattenstrulet på orten.

Calle Wigelius, restaurangchef Kappelshamns veranda tycker att både kommunikationen och viljan att hitta lösningar har varit dålig från regionens sida.

Calle Wigelius, restaurangchef Kappelshamns veranda tycker att både kommunikationen och viljan att hitta lösningar har varit dålig från regionens sida.

Foto: Jonas Eriksson

Kappelshamn2024-06-27 15:15

Måndag 24 juni gick regionen ut via sms och mejl och varnade boende i Kappelshamn för att dricka det kommunala vattnet. Boende i Kappelshamn menar dock att problemet med vattnet redan då hade pågått i minst en vecka och att både agerandet och kommunikationen från regionen varit högst bristfälligt.

Calle Wigelius är restaurangchef på Kappelshamns veranda vars verksamhet har påverkats av vattenstrulet. Enligt Calle blev restaurangen uppmärksammad på varningen när regionens kommunikatör som hade beredskapstjänst kom dit:

– Vi har en säkerhetssamordnare som bor här i byn och hon kom in till oss och berättade att regionen avrådde från att använda vattnet. Vi fick ett sms ett tag senare, men då hade vi redan hunnit agera och nu har vi köpt dunkar som vi fyller på, säger Calle och fortsätter:

– Vi förstod att det fanns information på regionens hemsida, men hur ofta är man där och läser utan anledning? Det är väldigt sällan.

Då högsäsongen råder hörde Kappelshamns veranda av sig till regionen och frågade om man kunde få en egen tank att ta vatten ifrån.

– Vi fick nej. Så nu ägnar vi mycket tid åt att fylla på vatten i dunkarna och jag antar att det är vatten som andra också behöver. Det tar tid från annat vi behöver göra, säger Calle Wigelius. 

undefined
Enligt Stefan Lundqvist har problemet med vattnet pågått i veckor. ”Vi har pratat om vattnet i bybastun ett tag nu. Det började märkas skillnad på det redan för två veckor sedan”.


Vid den tillfälliga vattenstationen i hamnen stod, under Helagotlands besök, Stefan Lundqvist och fyllde på en dunk till stugbyn han driver. Även han är kritisk till regionens kommunikation.

– Jag har fått ett sms om att inte dricka vattnet. Men som företagare vill man gärna veta mer, vad innebär det? Regionen skriver att 200-300 är drabbade, men sommartid är det betydligt fler än så som bor här, säger Stefan.

På regionen förstår man att vattenstrulet har skapat problem. Samtidigt säger man att arbetet pågått under längre tid än bara en knapp vecka.

– Vi fick in klagomål innan midsommar och gjorde då en underhållsspolning, det är något vi brukar göra. Men klagomålen ökade och då beslutade vi att gå ut med en rekommendation och att ta prover på vattnet, säger Patrik Johansson chef på vattenenheten på region Gotland och fortsätter:

– Jag förstår kritiken om bristfällig information, men vi samlar allt på hemsidan för att hålla oss till en kanal. Och vi går alltid ut med sms till de som står skrivna på orten.

Fotnot: På fredagseftermiddagen kommunicerade Region Gotland att nya provsvar väntades i helgen.

undefined
Patrik Johansson, chef på vattenenheten region Gotland förstår kritiken och menar att man arbetar för fullt med att lösa problemet.
Regionens rekommendation

I skrivande stund, på fredagen, är rådet "att du som bor eller vistas i Kappelshamn på norra Gotland inte ska dricka kranvattnet eller använda det i matlagning".

Denna rekommendation gäller endast kommunalt vatten, det vill säga fastigheter som är kopplade till regionens ledningsnät. Detta gäller till dess det kommer annan information.

Region Gotland felsöker och tar prover på dricksvattnet och råvattnet i området efter att Region Gotlands kunder och driftpersonal har anmärkt på smak och lukt.

Här kan du hämta dricksvatten

Region Gotland har ställt ut vattentankar med vatten för dryck och matlagning i Kappelshamn. Tankarna står vid:

Kappelshamns hamn

Folkets hus

Åtgärder för vattenleveranser

Region Gotland har som mål att komma igång med vattenleverans i det vanliga ledningssystemet så snart som möjligt. Förhoppningen är att detta ska vara igång i slutet av den här veckan. Då kommer vattnet att köras till Kappelshamns vattenverk från annan ort för att möjliggöra för ortsborna att få drickbart vatten i kranen.

Spara vatten och drick tillräckligt

Det är viktigt att vara fortsatt sparsam med vattnet till dess en permanent lösning är på plats. Samtidigt vill vi understryka vikten av att dricka tillräckligt när vädret är varmt.

Källa: Gotland.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!