Oklarheter om reservhamnen i Kappelshamn

Trafikverket är klara med sin delredovisning till regeringen gällande reservhamnen i Kappelshamn, men ser redan nu vissa risker som kan försena färdigställandet, som Försvarsmakten satt till år 2030.

Hamnen i Kappelshamn är den tilltänkta reservhamnen som ska utformas för både färjesjötrafiken och militära ändamål.

Hamnen i Kappelshamn är den tilltänkta reservhamnen som ska utformas för både färjesjötrafiken och militära ändamål.

Foto: Dennis Pettersson

Kappelshamn2024-07-07 12:00

Tanken var att ha en mer preciserad kostnadsberäkning till den delredovisning som Trafikverket lämnade till regeringen nu i juni. Men på grund av problem att få tag på en borrplattform för den geotekniska undersökningen har man inte hunnit räkna på kostnaderna. I stället har Trafikverket bett om anstånd att få redovisa mer preciserade kostnadsberäkningar till själva slutredovisningen av uppdraget, den 15 november 2024.

Dock har man redan identifierat möjliga hinder som skulle kunna stå i vägen för Försvarsmaktens mål att ha hamnen färdigställd till år 2030. Den största osäkerheten finner man i tidsåtgången för att få till en laga kraft vunnen miljödom. Men även eventuella överklaganden av tilldelningsbeslut för entreprenadupphandlingar gör tidsaspekten svårbedömd.

Anna Fällbom är senior utredningsledare på Trafikverket:

– Det finns ju ännu inte något beslut på att det ska bli en reservhamn i Kappelshamn, men om regeringen beslutar det så är det första gången som man gör en samlokalisering av en militär hamn och en reservhamn på det här sättet, säger hon.

undefined
HMS Karlstad, en av flottans Visbykorvetter.

Tillsammans med Försvarsmakten har Trafikverket kommit fram till att det här är det bästa upplägget, där hamnen ska fungera både som reservhamn för färjesjöfarten, och militär hamn, men under militärt befäl.

En viss flexibilitet kommer att behövas, även om hamnen primärt skulle utformas utifrån Försvarsmaktens och färjesjöfartens behov. Det för att staten ska få största möjliga nytta för sin investering. Men för det krävs fler beslut. Eftersom flera aktörer berörs, samtidigt som hamnen ska stå under militärt befäl, behöver ett förtydligande göras. Frågan är vem som ska ha beslutanderätt över vilka fartyg som ska få anlöpa hamnen, och under vilka omständigheter det får ske.

Anna Fällbom igen:

– De geotekniska undersökningarna påbörjades i juni, så nu rullar planeringen vidare, där Sjöfartsverket tillsammans med Fortifikationsverket drar igång med planeringen inför miljötillståndet.

undefined
Hamnen i Kappelshamn är den tilltänkta reservhamnen som ska utformas för både färjesjötrafiken och militära ändamål.

Finns det någon plan B på reservhamn om det här inte lyckas?

– I dagsläget så är det Kappelshamn vi ser som den lämpligaste hamnen. Vi ser inte skäl i dag att gå vidare med något annat alternativ, eftersom vi inte ser sådana stora risker.

Hur ser förslaget på finansiering ut?

– Det är en fråga för regeringen, men vi föreslår att man inte använder pengar från den nationella infrastrukturplanen, eftersom vi ser det här som en beredskapsåtgärd.

Kostnaderna för att åtgärda Kappelshamns hamn så att den kan användas som reservhamn beräknas i nuläget uppgå till mellan 263 och 643 miljoner kronor. Men det är utan de analyser av borrkärnor och bottensediment som krävs för att mer noggrant beräkna kostnaderna. Nu närmast väntar de utredningar som ska leda fram till en laga kraft vunnen miljödom, något som beräknas pågå fram till och med 2027, och som beräknas kosta 20 miljoner kronor.

undefined
Trafikverket är klara med sin delredovisning av regeringsuppdraget att undersöka Kappelshamn som framtida reservhamn.

Hur ser ni på projektet?

– Trafikverket har ju väldigt stora projekt, så det är inte det minsta men absolut inte det största heller. Däremot så är det ett ovanligt projekt, och det är intressant för oss och intressant att få se hur regeringen beslutar att gå vidare.

Tidsplanen som den ser ut i dag kommer bara att hålla om inga större risker faller ut, som exempelvis överklaganden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!