Utbetalningar frysta efter haveriet

I augusti förra året slet sig plattformen "Big Red" i hårt väder med skador på utrustningen och förseningar som följd. Fortfarande är det oklart vem som ska betala.

Pråmhaveri. Louise Nilsson, biträdande projektledare, berättar att plattformen Big Red ska klara vindar upp till 35 sekundmeter.

Pråmhaveri. Louise Nilsson, biträdande projektledare, berättar att plattformen Big Red ska klara vindar upp till 35 sekundmeter.

Foto: Sanne Svensson/Helagotland.se

Kryssningskajen2017-04-03 14:16

– Det är fortfarande ett försäkringsärende och det är flera försäkringsbolag som driver olika krav, säger regionens projektledare Harald Gröttvik.

En ordentlig storm i augusti förra året fick stora konsekvenser för bygget av kryssningskajen, då plattformen "Big Red", kantrade. Ombord på plattformen fanns en 130 ton tung mobilkran, två containrar, dykutrustning, generator och kompressor.

LÄS MER: Den stora plattformen slet sig och kantrade i stormen

Mobilkranen fick skrotas medan plattformen lagades och nu används vid andra byggen. Den plattform som nu används i Visby är lite större och ska vara mer vädertålig.

– Den var redan uthyrd i höstas och det var därför Big Red användes.

Incidenten innebar förseningar för bygget av kryssningskajen eftersom en del arbeten fick skjutas upp till nu i vår.

– Vi jobbar i 110 nu för att hinna klart i tid, säger Harald Gröttvik.

Hela kryssningskajen ska enligt planen stå färdig i april 2018, och som det ser ut nu kommer man att lyckas.

LÄS MER: Förseningar efter pråmhaveriet

Arbetet löper på och danska huvudentreprenören Aarsleff anlitar en rad underleverantörer för de olika delarna av bygget. Det är också mellan Aarsleff och underleverantörernas försäkringsbolag som det råder oenighet om vem som ska betala för förseningar och merkostnader efter incidenten i augusti.

– Det kommer att ta tid innan en slutuppgörelse nås. Det rör sig om komplexa saker, säger Harald Gröttvik.

Huruvida Region Gotland kommer att få merkostnader på grund av incidenten är ännu oklart. Men i väntan på att försäkringsbolagen når en uppgörelse tänker inte regionen betala ut några pengar för den delen av bygget.

– Det stämmer, de områden som berörs av olyckan läggs åt sidan. Det har vi kommit överens om med Aarsleff och det är helt naturligt i så här stora processer.

Vad det är för storlek på de utbetalningar som region fryser kan inte Harald Gröttvik uppge.

Kryssningskajen:

Copenhagen Malmö Port (CMP) hyr kajen av Region Gotland.

Invigning i april 2018.

CMP har 100 anlöp som mål första året.

15 fartyg är redan inbokade för 32 anlöp 2018.

Kajen består av 2 800 ton armering, 11 300 ton sten och 80 000 ton granit till vågbrytare.

100 000 kubikmeter har muddrats och ett landområde på 15 000 kvadratmeter har kommit till.

Källa: Region Gotland/Ekmans

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!