Trafikverkets projekt med en gång- och cykelväg längs länsväg 140 påbörjades egentligen redan för åtta år sedan när man höll det första samrådet kring planerna. Men till följd av överklaganden och väntan på beslut från regeringen har projektet dragit ut på tiden. I april i år kunde man äntligen sätta spaden i jorden. Sedan dess har allt gått enligt planerna menar Mats Berg, projektledare på Trafikverket.
– Det rullar på. Entreprenören jobbar på olika ställen på sträckan och man har kommit olika långt. De har tagit bort vegetation och påbörjat grundläggandet av de två cykelbroarna, säger han.
Broarna kommer att gå över Västergarnsån och Varbosån. Däremot går arbetet med vägen in i en annan fas i juli. Då avbryts byggandet helt.
– Vi pausar under semestermånaden för vi får inte störa trafiken under tiden. Men i augusti börjar vi igen, säger Mats Berg.
LÄS MER: Cykelväg miljoner dyrare än väntat
Han tror att de kommer att hålla tidsplanen och att vägen kommer att vara färdig senast i juni 2020. Trots att bygget redan är igång är det dock en stor del av avtalen om ersättning till markägare som inte är undertecknade. Men det är något som man arbetar med löpande.
– Vi har rätt att ta all mark som krävs för att bygga och ersättningsfrågorna kan vi ta i efterhand, säger Mats Berg.
Det är till stor del just marklösen som har bidragit till den ökade kostnaden för projektet. Trafikverket hade först beräknat att notan skulle landa på cirka 32 miljoner kronor, men nu ligger prognosen på 49 miljoner kronor.