De som har hört av sig till Cementa under vårvintern är boende vid de vägar som företagets stentransporter använder. Det handlar om sträckan mellan Storugns och Slite där det kör 40 lastade bilar per dygn och lika många tomma transporter tillbaka.
– Det är personer som bor längs med vägen i Lärbro- och Sliteområdet. Vi har fått klagomål på att bilarna kör för fort och att det dammar, säger Matilda Hoffstedt.
Hur allvarligt ser du på de här klagomålen?
– Vi tar till oss dem. Det ska ju gå att bo granne med vägen även om man transporterar kalksten där. Vi ska göra vad vi kan för att minska buller och damm och att de vi anlitar för transporter ska hålla hastighetsbegränsningarna.
För att få bukt med hastighetsöverträdelserna har Cementa påpekat vikten av att förarna följer de regler som finns för åkarna. De har också satt upp mätare i utkanten av Lärbro, mätare som visar hastigheten i rött när ett fordon körs för fort. Dessutom kommer andra mätningar av hastigheterna att utföras.
– Vi kompletterar med radarmätningar under två veckor så att vi kan följa att våra transporter verkligen håller de hastighetsbestämmelser som gäller, även på kvällarna, säger Matilda Hoffstedt och fortsätter:
– Gör de inte det får vi hålla en dialog med de åkare vi har avtal med så att de tillser att det följs, för det är jätteviktigt för oss.
Redan i dag städar Cementa vägbanan vid sin utfart och försöker hålla lastbilarna rena för att minska dammet. Men problemet beror enligt Matilda Hoffstedt också på att regionen sandar vägarna med kalksten, som mals ned av bilarna och bildar damm.
– Vi kommer att föra en dialog med regionen om hur vi ska kunna halkbekämpa nästa vinter, om vi kan hitta något mer lämpligt material som inte smulas sönder och skapar så mycket damm, säger hon och fortsätter:
– Om vi inte löser det så får vi ta till åtgärder som vi inte känner till, se hur man gör på andra ställen och försöka lära oss av det.
För vägtransporterna kommer att fortsätta under flera år, berättar Matilda Hoffstedt. Båttransporterna som nu kommit igång kan inte helt ersätta biltransporterna. Att återöppna väg 689 från Storugns som mynnar ut vid Takstens, är inte ett alternativ.
– Det är en väg som båda bolagen ser som det bästa alternativet, men vi har inte lyckats få tillstånd ännu.