Svenska Designpriset delas ut varje höst, och Gotland Whisky har nominerats i tävlingens klass för förpackningar. Nomineringen gäller designen av etiketterna till de två första utgåvorna av whiskyn som var dedikerade till bolagets aktieägare.
– Det är jätteroligt, och med det känns det som att vi är inne på rätt spår. Vi har jobbat konsekvent med att försöka hålla en väldigt hög kvalitet på allt vi gjort, kommenterar Björn Pettersson, marknadschef på Gotland Whisky.
Gotländske formgivaren och art directorn Edvin Holm är den som står bakom designen av etiketterna. Resultatet för tävlingen presenteras på en gala i Göteborg den 19 oktober, från och med måndag kan man rösta på de olika kandidaterna.
LÄS ÄVEN: Roma-whiskyn börjar säljas i öns systembutiker
Gotland Whiskys första publika edition av whisky som gjordes i 11 500 flaskor är enligt Björn Pettersson snart slutsåld.
– Jag tror det var 300 flaskor kvar på Systembolagen på Gotland och 500 på fastlandet i går. Inom några veckor kommer vi påbörja arbetet med nästa utgåva. Vi börjar då med att välja ut vilka fat vi ska använda, säger Björn Pettersson.
Någon gång under våren kommer nästa utgåva att släppas till försäljning, tror han.